fordeler
Lagt inn av: kkolsen (158.39.57.---)
Dato: June 03, 2005 07:04PM

hoy, lurer på om det har noe som helst å si om fordeleren monteres 180 grader feil?

Re: fordeler
Lagt inn av: Arne T. Grønstad (---.82-134-55.bkkb.no)
Dato: June 03, 2005 09:37PM

Dette er en meget spesiell problemstilling som jeg ikke har hørt om før, og jeg forstår heller ikke hva du søker å oppnå med å montere selve fordeleren "180 grader feil". Personlig er jeg uansett av den oppfatning at ALLE spørsmål på forumet skal tas seriøst, og derfor vil jeg forsøke å ressonere meg frem til et (forhåpentligvis fornuftig) svar.

Hvis jeg ikke husker feil så er akslingen som går ned til oljepumpen og kamakslingen rund og uten styre-spor eller lignende og dessuten er "tappen" rektangulær, så det skulle nok gå greit å få den montert "nedi hullet" slik at tannhjulet på kamakslingen får dradd hele greia rundt som normalt. Det spørsmålet som da gjenstårer er om en 180 graders vridning av fordeleren vil kunne få noen betydning for tenningsrekkefølgen.

"Original" tenningsrekkefølge for en B18/B20 motor er: 1-3-4-2. Hvis du "monterer fordeleren 180 grader feil" så skulle vel tenningsrekkefølgen bli: 4-2-1-3. (?) Tenningsrekkefølgen forblir med andre ord den samme.

Konklusjon: Hvis du greier å montere fordeleren "180 grader feil", så skal motoren likevel gå som normalt.


Re: fordeler
Lagt inn av: kkolsen (158.39.57.---)
Dato: June 04, 2005 09:50AM

takk for svar, ja det var det jeg var ute etter, merket at på min motor sto klokken vakumklokka motsatt vei av alle mine tidligere volvoer og som en følge av dette er jo kablene byttet om på,lurte bare på om det hadde noe betydning for tenninga
kjell

This forum powered by Phorum.