El-system :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens elektriske anlegg 
Vekselstrøm
Lagt inn av: Jørn Tore Ekerhaugen (---.bluecom.no)
Dato: August 30, 2004 07:51PM

Har en 1967 modell Amazon med 12 Volt likestrøm. Det virker som om likestrøm er noe som lever sitt eget beskjedne liv under panseret. Har bytta børster i dynamo, men gir ikke mer enn 11,92 Volt uansett. Alle kontaktpunkter pusset og funnet i orden.Vil bygge dette om til vekselstrøm, men er usikker på hva som må byttes utover dynamo. Må sikkert fjærne laderelè som sitter på innerskjermen, så spørs det da, hvordan kobles ledingene til på vekselstrømdynamo? Hva med relèer ellers rundt om i bilen? (Ikke for det at jeg har sett så mange men.....)Takknemmlig for alle gode råd, men helst råd som er riktige, så jeg slipper å bruke brannforsikringa på bilen.

Re: Vekselstrøm
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: September 16, 2004 10:54PM

I tillegg til dynamoen bør du også ta en sjekk av spenningsregulatoren. Denne regulerer spenningen fra dynamoen og om den kutter strømmen hjelper det ikke samme hvor mye dynamoen lader. Sjekk av dynamo og regulator er noe som med fordel kan overlates til en bilelektriker som har tilgang på spesialutstyr for feilsøk og diagnose.

Dersom du vurderer å bygge om til vekselstrøm er det største problemet å få festet dynamoen til blokken. Innfestingen av dynamo er forskjellig på like- og vekselstrøm, og du må lage en brakett for å få boltet fast vekselstrømsdynamoen i nedkant. (Motorblokker beregnet for vekselstrøm (B18B og B20) har et øre støpt i godset hvor dynamoen kan festes med en grov bolt.) I tillegg trenger du også en spenningsregulator tilhørende vekselstrømsdynamoen. Bortsett fra tilkobling av spenningsregulator og dynamo trenger ikke bilens øvrige elektriske anlegg å modifiseres.

Re: Vekselstrøm
Lagt inn av: Gaute (195.204.206.---)
Dato: April 27, 2005 12:06AM

Har du prøvd å magnetisere/plarisere dynamoen? Det er ofte nødvendig etter at dynamoen har vært demontert eller at den ikke har vært i bruk på en stund.

Det bygynner å bli mange år siden jeg jobbet med DC generatorer på biler, men jeg tror det var noe sånt......
Det er to hovedtyper generatorer, A koblet og B koblet... Jeg er 99 prosent sikker på at Volvo/bosch generatoren er B koblet. Den polariseres på følgende måte:Alle ledninger på bilen skal være koblet til, ta så en ledning fra pluss polen på batteriet, stryk den hurtig bort på D+ terminalen på dynamoen. Thats it!

Hilsen Gaute

En grei liste å ha for bilelektikkeren: [66.34.72.138]



Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Spam prevention:
Please, enter the code that you see below in the input field. This is for blocking bots that try to post this form automatically. If the code is hard to read, then just try to guess it right. If you enter the wrong code, a new image is created and you get another chance to enter it right.
This forum powered by Phorum.