El-system :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens elektriske anlegg 
AMP-lampe
Lagt inn av: egil (---.newdeal.no)
Dato: October 08, 2003 03:51PM

PÄ min 69-modell lyser AMP-lampen nÄr jeg starter og etter en stund gÄr den av (gjerne ved hÞyt turtall, sÄ jeg har mine mistanker om hva det kan vÊre...). SÄ hender det at den lyser igjen. Er det noen som har en sjekkliste jeg kan gÄ igjennom fÞr jeg evt. mÄ skifte dynamo eller slike ting?? hilsen egil


Re: AMP-lampe
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: October 09, 2003 08:02AM

FÞr du gÄr til det skritt Ä bytte dynamoen ville jeg tatt en titt pÄ bÞrstene i dynamoen. Det at ladingen kommer og gÄr tyder pÄ utslitte bÞrster. En enkel test pÄ om bÞrstene er utslitte er Ä kakke forsiktig pÄ dynamoen med en hammer og se om ladelampen slukker.

I din 69-modell sitter det en vekselstrÞmsdynamo fra Bosch. BÞrstene sitter festet med en skrue og nÄr skruen er ute vippes holderen med bÞrster ut av dynamoen. Stikker bÞrstene sÄ vidt ut av holderen er de utslitt og mÄ skiftes ut. Skitt i holderen kan ogsÄ gjÞre at bÞrstene har satt seg fast og de mÄ da lÞsnes og renses.

Er bÞrstene utslitt kan enten komplett holder med bÞrster byttes ut, eller om du vil bruke en loddebolt og skifte bare bÞrstene. Det er hundrelapper Ä spare for to minutters jobb med en loddebolt. De som selger deler til Volvo kan skaffe en komplett holder med bÞrster, og muligens ogsÄ lÞse bÞrster. BÞrstene er standard Bosch-bÞrster sÄ alle bilelektriske firma vil skaffe disse til et par - tre tiere.

NÄr du fÞrst holder pÄ sÄ sjekk ogsÄ alle kontakter til dynamo og spenningsregulator. DÄrlig kontakt kan ogsÄ gi de symptomer du beskriver.

Re: AMP-lampe
Lagt inn av: Stein Chr. Husby (---.customer.alfanett.no)
Dato: October 12, 2003 05:53PM

For meg lyder ogsÄ dette som et klassisk problem med slitte bÞrster. Men jeg har en liten kommentar til det Arnt Willy skriver om at 1969 modellen er utstyrt med ladesystem fra Bosch. 1969 modellen er utstyrt som eneste Ärsmodell med spenningsregulator og dynamo fra Motorola. Derimot fra 1970 modellen tar Volvo i bruk Bosch som leverandÞr. Deler til Motorola kan vÊre vanskelige Ä fremskaffe, men dersom dette viser seg hÄplÞst kan det uten modifiseringer brukes dynamo fra Bosch.

Jeg har personlig god erfaring med firmaet Triconor i Oslo. Her er det lagerfÞring av gamle originaldeler fra gammelt lager. Det kan vÊre verd Ä prÞve disse. Videre sitter firmaet inne med god fagkunnskap pÄ omrÄdet og kan vÊre behjelpelig med en restaurering dersom dette skulle bli nÞdvendig.

Lykke til !

Re: AMP-lampe
Lagt inn av: egil (---.newdeal.no)
Dato: October 13, 2003 01:09PM

Det ante meg som sagt at det var bĂžrstene og nĂ„r jeg skrudde av dynamoen og tok ut bĂžrstene – sĂ„ var de veldig korte, ja! Torshov bilrekvisita hadde ikke nye – det virket som en vanskelig del der i gĂ„rden.
SÄ jeg renset de gamle og satte de inn igjen og startet opp. Og AMP-lampen sluttet Ä lyse! (Enn sÄ lenge...)
I min delekatalog (anbefales!!) var det ogsÄ pÄfÞrt med hÄndskrift at dynamoen var fra Motorola.

Jeg fĂ„r prĂžve Triconor for Ă„ fĂ„ tak i nye – er nok smartere enn Ă„ skifte hele dynamoen.

Takk for hjelp, begge to!

hilsen egil



Ditt navn: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character 9 defined in its font.