El-system :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens elektriske anlegg 
AMP-lampe
Lagt inn av: egil (---.newdeal.no)
Dato: October 08, 2003 05:51PM

På min 69-modell lyser AMP-lampen når jeg starter og etter en stund går den av (gjerne ved høyt turtall, så jeg har mine mistanker om hva det kan være...). Så hender det at den lyser igjen. Er det noen som har en sjekkliste jeg kan gå igjennom før jeg evt. må skifte dynamo eller slike ting?? hilsen egil


Re: AMP-lampe
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: October 09, 2003 10:02AM

Før du går til det skritt å bytte dynamoen ville jeg tatt en titt på børstene i dynamoen. Det at ladingen kommer og går tyder på utslitte børster. En enkel test på om børstene er utslitte er å kakke forsiktig på dynamoen med en hammer og se om ladelampen slukker.

I din 69-modell sitter det en vekselstrømsdynamo fra Bosch. Børstene sitter festet med en skrue og når skruen er ute vippes holderen med børster ut av dynamoen. Stikker børstene så vidt ut av holderen er de utslitt og må skiftes ut. Skitt i holderen kan også gjøre at børstene har satt seg fast og de må da løsnes og renses.

Er børstene utslitt kan enten komplett holder med børster byttes ut, eller om du vil bruke en loddebolt og skifte bare børstene. Det er hundrelapper å spare for to minutters jobb med en loddebolt. De som selger deler til Volvo kan skaffe en komplett holder med børster, og muligens også løse børster. Børstene er standard Bosch-børster så alle bilelektriske firma vil skaffe disse til et par - tre tiere.

Når du først holder på så sjekk også alle kontakter til dynamo og spenningsregulator. Dårlig kontakt kan også gi de symptomer du beskriver.

Re: AMP-lampe
Lagt inn av: Stein Chr. Husby (---.customer.alfanett.no)
Dato: October 12, 2003 07:53PM

For meg lyder også dette som et klassisk problem med slitte børster. Men jeg har en liten kommentar til det Arnt Willy skriver om at 1969 modellen er utstyrt med ladesystem fra Bosch. 1969 modellen er utstyrt som eneste årsmodell med spenningsregulator og dynamo fra Motorola. Derimot fra 1970 modellen tar Volvo i bruk Bosch som leverandør. Deler til Motorola kan være vanskelige å fremskaffe, men dersom dette viser seg håpløst kan det uten modifiseringer brukes dynamo fra Bosch.

Jeg har personlig god erfaring med firmaet Triconor i Oslo. Her er det lagerføring av gamle originaldeler fra gammelt lager. Det kan være verd å prøve disse. Videre sitter firmaet inne med god fagkunnskap på området og kan være behjelpelig med en restaurering dersom dette skulle bli nødvendig.

Lykke til !

Re: AMP-lampe
Lagt inn av: egil (---.newdeal.no)
Dato: October 13, 2003 03:09PM

Det ante meg som sagt at det var børstene og når jeg skrudde av dynamoen og tok ut børstene – så var de veldig korte, ja! Torshov bilrekvisita hadde ikke nye – det virket som en vanskelig del der i gården.
Så jeg renset de gamle og satte de inn igjen og startet opp. Og AMP-lampen sluttet å lyse! (Enn så lenge...)
I min delekatalog (anbefales!!) var det også påført med håndskrift at dynamoen var fra Motorola.

Jeg får prøve Triconor for å få tak i nye – er nok smartere enn å skifte hele dynamoen.

Takk for hjelp, begge to!

hilsen egil



Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Spam prevention:
Please, enter the code that you see below in the input field. This is for blocking bots that try to post this form automatically. If the code is hard to read, then just try to guess it right. If you enter the wrong code, a new image is created and you get another chance to enter it right.
This forum powered by Phorum.