El-system :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens elektriske anlegg 
fordeler
Lagt inn av: kkolsen (158.39.57.---)
Dato: June 03, 2005 07:04PM

hoy, lurer pÄ om det har noe som helst Ä si om fordeleren monteres 180 grader feil?

Re: fordeler
Lagt inn av: Arne T. GrĂžnstad (---.82-134-55.bkkb.no)
Dato: June 03, 2005 09:37PM

Dette er en meget spesiell problemstilling som jeg ikke har hÞrt om fÞr, og jeg forstÄr heller ikke hva du sÞker Ä oppnÄ med Ä montere selve fordeleren "180 grader feil". Personlig er jeg uansett av den oppfatning at ALLE spÞrsmÄl pÄ forumet skal tas seriÞst, og derfor vil jeg forsÞke Ä ressonere meg frem til et (forhÄpentligvis fornuftig) svar.

Hvis jeg ikke husker feil sÄ er akslingen som gÄr ned til oljepumpen og kamakslingen rund og uten styre-spor eller lignende og dessuten er "tappen" rektangulÊr, sÄ det skulle nok gÄ greit Ä fÄ den montert "nedi hullet" slik at tannhjulet pÄ kamakslingen fÄr dradd hele greia rundt som normalt. Det spÞrsmÄlet som da gjenstÄrer er om en 180 graders vridning av fordeleren vil kunne fÄ noen betydning for tenningsrekkefÞlgen.

"Original" tenningsrekkefÞlge for en B18/B20 motor er: 1-3-4-2. Hvis du "monterer fordeleren 180 grader feil" sÄ skulle vel tenningsrekkefÞlgen bli: 4-2-1-3. (?) TenningsrekkefÞlgen forblir med andre ord den samme.

Konklusjon: Hvis du greier Ä montere fordeleren "180 grader feil", sÄ skal motoren likevel gÄ som normalt.


Re: fordeler
Lagt inn av: kkolsen (158.39.57.---)
Dato: June 04, 2005 09:50AM

takk for svar, ja det var det jeg var ute etter, merket at pÄ min motor sto klokken vakumklokka motsatt vei av alle mine tidligere volvoer og som en fÞlge av dette er jo kablene byttet om pÄ,lurte bare pÄ om det hadde noe betydning for tenninga
kjell



Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character K defined in its font.