Karosseri :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens karosseri. 
Rustfeller?
Lagt inn av: Esp1 (---.0506.adsl.tele2.no)
Dato: November 27, 2005 10:48AM

Er det noen her som kan gi meg tips på hvor jeg skal se etter rust på Amazon?
Skal til kjøpe meg bil nå, men har ikke vært borti Amazon tidligere.
Hva skal jeg se etter, hvor er det rusta pleier å sette seg?
Hvordan er tilgangen til karosserideler for rustsveising?
Fint hvis noen kan hjelpe

Re: Rustfeller?
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: December 03, 2005 09:52AM

Framskjermene er er godt sted å begynne. Sjekk utsiden av skjermen rundt hovedlykten, og skjøten nedover mot støtfangeren. Sjekk også kanten inn mot panseret, og bakkant mot døren.
Innerskjermene (feste for framskjemen i overkant) er også utsatt for rust. Noe kan sjekkes mens framskjermen sitter på, mens man somregel får en overraskelse når skjermene tas av. Det samme gjelder for dørstolpen der fremre del dekkes av framskjermen.
Amazonens kanaler er like utsatt for rust som på de fleste andre biler. Dog er den ytre galvanisert og ruster ikke like lett, men på innsiden av kanalen er det en annen historie. Sjekk også jekkfestene. Knaser det når bilens originale jekk brukes er det kjeks på innsiden av kanalen. På undersiden av bilen, rett under setene sitter en U-bjelke på tvers av kjøreretningen som er utsatt for rust.
Bobler i lakken i nærheten av hjulbuen er en god indikasjon på at noe er på gang Skjørtene mellom bakre hjulbue og støtfanger er også utsatt (dvs. festet mellom skjørt og bakskjerm.
Løft på gummimattene i kupe og bagasjerom og sjekk hvordan gulvet ser ut.

De stedene nevnt ovenfor er de vanligste plassene Amazonen ruster, men hvor den enkelte bilen ruster er veldig individuelt. Derfor må bilen gås over med lupe, spesielt på undersiden. Bruk med fordel en magnet når du sjekker karosseriets lakkerte flater. Fester magneten er det stål rett under lakken, men har den dårlig feste, eller faller av, ligger det et lag sparkel under lakken og da må man være mer påpasselig. Brutk en spiss skrutrekker når du sjekker bilens undersiden, og trykk den mot mistenkelige buler på understellsmassen (vær obs på at du punkterer understellsmassen så om du kjøper bilen bør du dekke over hullene med ny masse).

Vi er forholdsvis heldig stilt når det gjelder deletilgang for Amazon. Det aller meste lar seg skaffe. Dog er det noen problem som at dører og bakskjerm ikke lenger er å få tak i, hverken original eller pirat, så her må man ty til brukte deler. Prisene har galopert de siste årene og en framskjerm som for et par år tilbake kostet 2500 koster i dag 6000.



Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character L defined in its font.