Karosseri :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens karosseri. 
Kjøre Amazon uten understellsmasse?
Lagt inn av: Arne T. Grønstad (---.82-134-55.bkkb.no)
Dato: May 20, 2005 08:23PM

Hei,

Jeg har begynt å fjerne understellsmassen fra Amazonen min, og det er litt av en jobb!! Men etter at jeg er ferdig med rustsveising osv. så vil jeg helst ikke ha på ny "stygg svart gørr" under bilen. Min tanke er at siden jeg ikke skal bruke bilen om vinteren men kun på fine sommerdager, så burde det kunne gå fint. Det eneste problemet jeg kan tenke meg er at steinsprut muligens kan slå hull i lakken. Er det noen av dere som har erfaring med å kjøre Amazon uten undersellsmasse, som vil dele denne erfaringen med meg?


Re: Kjøre Amazon uten understellsmasse?
Lagt inn av: h5506 (---.bb.online.no)
Dato: May 20, 2005 10:37PM

Som du vet tenkte jeg det samme.men da må du bruke en myk lakk eller maling (arkanol)Jeg anbefaler deg og legge på tectyl,demper støy og kan strykes på med kost. Bruk den som er beregnet for sprøyte da er det lettere å få en glatt overflate. Lykke til med arbeidet har nettop gjort det samme.
mvh Bjarte


Re: Kjøre Amazon uten understellsmasse?
Lagt inn av: Arne T. Grønstad (---.82-134-55.bkkb.no)
Dato: May 21, 2005 01:54PM

Takker for bidraget Bjarte, men jeg ønsker å ha den 46-rød både inni, utenpå, over, under, ja overalt med andre ord!!


Re: Kjøre Amazon uten understellsmasse?
Lagt inn av: THolandsli (---.dialup.online.no)
Dato: May 21, 2005 02:34PM

Du kan jo legge på Tectyl steinsprutbeskuyttelse som er overlakkerbar på undersida og lakke over. Da får du en fin småruglete overflate, og du får ha bilen i den farga du vill under.

Re: Kjøre Amazon uten understellsmasse?
Lagt inn av: Arne T. Grønstad (---.82-134-55.bkkb.no)
Dato: May 21, 2005 02:43PM

Det var ingen dum idè Torgeir, men jeg vil helst ha bilen like slett og blank under som over smiling smiley

Jeg har problemer med å tro at ingen har tenkt på dette før, og at ingen NVAK-medlemmer kjører Amazon uten understellsmasse.... Hello, are there somebody out there?????


Re: Kjøre Amazon uten understellsmasse?
Lagt inn av: Arve Larsen (---.bb.online.no)
Dato: May 22, 2005 12:18AM

Hei Arne,

Det er sikkert mange som har tenkt på å ikke ha understellsmasse under bilen. Det har vi også, både når vi restaurerte Kim sin bil, C-723559 og bilen til min far. F-65175. Imidlertid liker vi å bruke bilene våre, om enn kun på sommerføre. Å kjøre på veier som har blitt saltet eller hvor det kan ligge igjen noe av den dritten er ikke på tale. Dersom snøen kommer "for tidlig" på høsten,dvs dersom vi ikke har rukket å få bilene i vinterstallen før veiene saltes, blir bilen i så fall kjørt opp på en presenning på biltralla og deretter pakket inn. Altså tar vi alle forholdsregler mht saltet. Likevel har vi valgt å ha understellsmasse under bilen. Normal kjøring, og for det aller, aller meste på vanlig landevei med asfaltdekke, er det vi kjører på. Men det er ikke tørt hele tiden, og vannsprut iblandet småpartikler fyker i stor fart oppunder bilen under kjøring. Dette sliter på understellet, og det kan man tydelig se på understellsmassen etter litt tid. Med andre ord velger vi å tro at å bare ha en lakkert flate under bilen vil medføre sår i lakken i løpet forholdsvis kort tid. Slike lakksår vil da for det første ikke være pene, men derimot skjemmende. Og det er vel ikke pointet dersom bilen skal være blanklakkert under, slik den er på utsiden av karosseriet. For det andre vil disse sårene sørge for at rusten får feste i det åpne metallet, og det vil vi aller helst unngå.

En helt annen sak vil det derimot være dersom bilen ikke er tenkt brukt mer enn begrenset til et minimum, og i så fall på helt tørre og sten/støvfrie veier. I et slikt tilfelle vil bruksmuligheten av bilen være helt annerledes enn hva vi ønsker.

I Danmark er det en hvit 1964 modell som er lakkert under, og som ikke har noe understellsmasse. Eieren av bilen er faren til Kim Frandsen, kasserer i den Danske Volvo Amazon Klubben. den bilen er helt nydelig restaurert, og Kim kan nok fortelle deg hva slags lakk han har brukt under bilen. Jeg har blitt det fortalt, men husker selvsagt ikke hva de hadde benyttet.

Men at et slikt understell er stilig, så lenge det er helt og rent, er det ingen tvil om. Men det kreves også en masse jobb mht renholdet. Det er flere kriker og kroker å vaske under bilen enn utenpå, akkurat dét har også vi erfart noen ganger, sselv om vi "bare" har bakaksel, diverse stag, eksosanlegg og forstilling som må rengjøres skikkelig til visse utstillinger.

I fjor var vi på Kolding treffet. På veien fra Fredrikshavn og nedover var den ene kjørebanen sperret i noen kilometers lengde pga asfaltarbeid. Selv om vi ikke kjørte der hvor de skulle asfaltere, eller hvor det var nyasfaltert, så ble bilene våre tilgriset med asfaltlim og tjære helt opp til dørlistene på begge sider. Den ene bilen hadde akkurat vært gjennom en ikke altfor billig polering og lakkbehandling. Den eneste måte vi klarte å fjerne belegget på var med avfetting/parafin. Mao var den ren for polish også etterpå. Det kan man kalle å hive bortimot 3 laken i dass. Det er litt av en jobb å få vekk slik guffe, men hvordan tror du det ville vært dersom hele bilen hadde hatt lakkert flate også på undersiden? Fy f... for en jobb.

Jeg håper likevel at enten du, eller en annen, lakkerer bilen på undersiden. Så kan vi andre høre på dine? erfaringer i ettertid. I tillegg bør den som gjør dette også lage en illustrert artikkel til AzPosten som forteller om hvilke hindringer/problemer som dukket opp underveis, og evt hvilke poistive eller negative opplevelser en slik operasjon har bidratt med.


Mvh Arve

Re: Kjøre Amazon uten understellsmasse?
Lagt inn av: Arne T. Grønstad (---.82-134-55.bkkb.no)
Dato: May 22, 2005 02:11PM

Dette var meget interessante opplysninger Arve; du har virkelig mye interessant erfaring å bidra med!!

Mitt beskjedne bidrag i denne sammenheng er at jeg nå har sendt en liten e-mail til vår venn Kim Frandsen og bedt om hans assistanse. Nå venter jeg i stor spenning på hans respons. :-)


Re: Kjøre Amazon uten understellsmasse?
Lagt inn av: Kim Frandsen (131.165.141.---)
Dato: May 23, 2005 07:15AM

Hej!
Jeg vil da gerne fortælle om hvordan vi har behandlet min fars 1964´er:

Hele bunden er sandblæst, straks derefter er den malet med 3-komponent Epoxy-maling. Dette skulle være stærkt nok til at modstå stenslag mv. men vi kunne ikke få det i den rigtige farve (79 Perlehvid). Bunden er derfor slebet mat og malet med autolak med blød-gøringsmiddel (det som bruges i forbindelse med maling af spoilere) ovenpå Epoxy´en. Det gør lakken mindre sprød og sårbar.

Hvordan det holder i længden kan jeg endnu ikke sige, da bilen - som lige er hentet ud af vinterhi - netop har rundet de første 1.000 km.

Hilsen fra Danmark

--Kim--

Re: Kjøre Amazon uten understellsmasse?
Lagt inn av: Arne T. Grønstad (---.82-134-55.bkkb.no)
Dato: May 23, 2005 05:56PM

Hei Kim,

Dette var meget interessant informasjon!!

Du skriver "... malet med 3-komponent Epoxy-maling...." Jeg har kun hørt om 2-komponent...:-) Kan du gi opplysninger om denne 3-komponent Epoxy-malingens merke/fabrikat og type/navn? Ble malingen påført med sprøyte eller kost? Hvor mange lag ble påført?

Du skriver at du foreløpig ikke vet hvordan det holder i lengden. Hvordan har det holdt etter 1.000 km? Har det oppstått noen skader i det ytre laget av autolaken?


Re: Kjøre Amazon uten understellsmasse?
Lagt inn av: Kim Frandsen (131.165.141.---)
Dato: May 23, 2005 07:47PM

Hej!
3-komponent består af: Maling, hærder og fortynder. Hvad det er for et fabrikat kan jeg ikke huske, men det er sprøjtet på hos et firma som bl.a. leverer sandblæse- og malerarbejde til off-shore industrien. Ham som sandblæser og maler med epoxy plejer at påføre et lag på ca. 100 my (ja, det er meget!).

Vi fik malet HELE karrosseriet indvendigt, under bunden og overalt udvendigt - undtagen midt på taget og midt på bagskærmene (som man ikke kan sandblæse uden at få buler). Det er vigtigt at få sandblæst inden, så epoxyen hænger ordentlig fast. Derudover er forskærme, døre, front, motorhjelm og bagklap sandblæst i alle kanter. Fælge, broen over køleren, reflekshusene er sandblæst 100% og alle denele er derefter malet med epoxy. Alt i alt blev der brugt 20 liter maling til bilen...

Vi har brugt samme metode til forbro, bagtøj og ankerplader - som jeg efterfølgende har sprøjtet med autolak for at få en flot, blank overflade. Luftfilterkassen samt kølergitteret (som jo er af jern på en 64-model) har jeg fået sandblæst og selv sprøjtet med et tyndt lag epoxy inden de blev malet med autolak. Disse dele har jo en tendens til at blive "røde" i hjørnerne, så det håber jeg at vi kan undgå på denne måde.

Efter de første 1.000 km. har jeg ikke observeret nogle skader, og jeg forventer ikke at der kommer noget.

Jeg har fået epoxy-maleren anbefalet af et veteran-værksted, og jeg har set en ældre bil, som er afleveret med bund og inderskærme lakeret med sort epoxy. Så vidt jeg ved skulle der ikke males yderligere ovenpå epoxyen på denne bil.

Re: Kjøre Amazon uten understellsmasse?
Lagt inn av: Arne T. Grønstad (---.82-134-55.bkkb.no)
Dato: May 24, 2005 04:22PM

Dette blir mer og mer interessant Kim!!

Du har faktisk løst hele spørsmålet mitt Kim :-) Stikkordet er: OFFSHORE MALING!!! Hvorfor har jeg ikke tenkt på det før? Jeg har gode forbindelser innen offshore-bransjen, så resten blir nok rimelig enkelt. Tror heller ikke det skulle være noe større problem å finne en farge som ligger nær opptil 46-rød heller, slik at jeg slipper å lakkere utenpå med autolakk. Atter en gang mange takk Kim! :-)




Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character N defined in its font.