Re: Kjøre Amazon uten understellsmasse?
Lagt inn av:
Arve Larsen (---.bb.online.no)
Dato: May 22, 2005 12:18AM
Hei Arne,
Det er sikkert mange som har tenkt på å ikke ha understellsmasse under bilen. Det har vi også, både når vi restaurerte Kim sin bil, C-723559 og bilen til min far. F-65175. Imidlertid liker vi å bruke bilene våre, om enn kun på sommerføre. Å kjøre på veier som har blitt saltet eller hvor det kan ligge igjen noe av den dritten er ikke på tale. Dersom snøen kommer "for tidlig" på høsten,dvs dersom vi ikke har rukket å få bilene i vinterstallen før veiene saltes, blir bilen i så fall kjørt opp på en presenning på biltralla og deretter pakket inn. Altså tar vi alle forholdsregler mht saltet. Likevel har vi valgt å ha understellsmasse under bilen. Normal kjøring, og for det aller, aller meste på vanlig landevei med asfaltdekke, er det vi kjører på. Men det er ikke tørt hele tiden, og vannsprut iblandet småpartikler fyker i stor fart oppunder bilen under kjøring. Dette sliter på understellet, og det kan man tydelig se på understellsmassen etter litt tid. Med andre ord velger vi å tro at å bare ha en lakkert flate under bilen vil medføre sår i lakken i løpet forholdsvis kort tid. Slike lakksår vil da for det første ikke være pene, men derimot skjemmende. Og det er vel ikke pointet dersom bilen skal være blanklakkert under, slik den er på utsiden av karosseriet. For det andre vil disse sårene sørge for at rusten får feste i det åpne metallet, og det vil vi aller helst unngå.
En helt annen sak vil det derimot være dersom bilen ikke er tenkt brukt mer enn begrenset til et minimum, og i så fall på helt tørre og sten/støvfrie veier. I et slikt tilfelle vil bruksmuligheten av bilen være helt annerledes enn hva vi ønsker.
I Danmark er det en hvit 1964 modell som er lakkert under, og som ikke har noe understellsmasse. Eieren av bilen er faren til Kim Frandsen, kasserer i den Danske Volvo Amazon Klubben. den bilen er helt nydelig restaurert, og Kim kan nok fortelle deg hva slags lakk han har brukt under bilen. Jeg har blitt det fortalt, men husker selvsagt ikke hva de hadde benyttet.
Men at et slikt understell er stilig, så lenge det er helt og rent, er det ingen tvil om. Men det kreves også en masse jobb mht renholdet. Det er flere kriker og kroker å vaske under bilen enn utenpå, akkurat dét har også vi erfart noen ganger, sselv om vi "bare" har bakaksel, diverse stag, eksosanlegg og forstilling som må rengjøres skikkelig til visse utstillinger.
I fjor var vi på Kolding treffet. På veien fra Fredrikshavn og nedover var den ene kjørebanen sperret i noen kilometers lengde pga asfaltarbeid. Selv om vi ikke kjørte der hvor de skulle asfaltere, eller hvor det var nyasfaltert, så ble bilene våre tilgriset med asfaltlim og tjære helt opp til dørlistene på begge sider. Den ene bilen hadde akkurat vært gjennom en ikke altfor billig polering og lakkbehandling. Den eneste måte vi klarte å fjerne belegget på var med avfetting/parafin. Mao var den ren for polish også etterpå. Det kan man kalle å hive bortimot 3 laken i dass. Det er litt av en jobb å få vekk slik guffe, men hvordan tror du det ville vært dersom hele bilen hadde hatt lakkert flate også på undersiden? Fy f... for en jobb.
Jeg håper likevel at enten du, eller en annen, lakkerer bilen på undersiden. Så kan vi andre høre på dine? erfaringer i ettertid. I tillegg bør den som gjør dette også lage en illustrert artikkel til AzPosten som forteller om hvilke hindringer/problemer som dukket opp underveis, og evt hvilke poistive eller negative opplevelser en slik operasjon har bidratt med.
Mvh Arve