Karosseri :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens karosseri. 
Amazon med stålsoltak
Lagt inn av: Roald Broch (---.82-134-102.bkkb.no)
Dato: May 14, 2005 03:46PM

Er den lykkelige eier ev en skyvetakluke i stål, tidligere montert i Volvo Aamazon HS 40200 (orginalt tilbehør). Om dette er fabrikat golde eller webasto vites ikke, men ettersom tidligere "møntører" ikke har tatt seg bryet med innertaksmontering m.m. trenger jeg blider etc. av hvordan dette skal se ut Er det non som "sitter på" informasjon/biler etc om disse soltakene ? All info mottas med takk

Re: Amazon med stålsoltak
Lagt inn av: Arne T. Grønstad (---.82-134-55.bkkb.no)
Dato: May 15, 2005 03:14PM

Hei Roald,

Det er artig med skjeldent tilbehør. Selv har jeg faktisk kun hørt rykter om dets eksistens men andri sett det i virkeligheten, dog er det likevel slik at de "lærde strides om" hvorvidt skyvetakluke/soltak i stål er å betrakte som originalt tilbehør. En "Amazon-original-ekspert" i den svenske Amazon-klubben skriver:

"Taklucka vore praktiskt ja. Men inte ens det var ju original, mer än på 2-3 specialbyggda bilar (med soltak), även om det finns de som tror att det var någon slags tillbehör man kunde köpa över disk."

Ditt spørsmål er uansett så spesielt at jeg vil anbefale deg å stille spørsmålet på diskusjonsforumet til den svenske Amazon-klubben (det går bra å skrive på norsk). Lykke til!!

[www.amazonklubben.se]

Lagt inn av: Roald Broch (---.82-134-102.bkkb.no)
Dato: May 15, 2005 08:11PM

jeg betrakter det som originalt tilbehør, og kommer til å montere det på min amazon. If en av våre norske eksperter ble kun 2 , 1970 modeller levert fra forhandler med soltak. Jeg anser det som originalt når forhandler leverte dette, fabrikken av soltaket laget dette spesielt til amazon etc. Bilen min er ellers proppet med tidsriktig ekstrautstyr som 5.5", judson supercharger m holley forgasser (laget til B 18 i USA med nypris ca som en ny amazon. Sansynligvis Europas eneste amazon med dette kittet), alle gt detaljer, innfelte lykter i grill, stereo 8, kneskydd, forsterkede Stabstag (også tidsriktig utstyr) m.m.m

Det norske utgavene har jo alltid vært ribbet for detaljer (avgiter avgifter) slik at vi gjerne må utenlads for å finne velutstyrte biler

Med såpass sjeldent utstyr ser jeg d som min plikt å bevare det for ettertiden, da også¨tilbehøret var en svært viktig del av amazonens historie. Om bilen ikke blir original... så er vel kansje eieren det ?

tilslutt: jeg har ikke passord til diskusjons foraet til [www.amazonklubben.se], kan noen hjelpe ?

Lagt inn av: Arne T. Grønstad (---.82-134-55.bkkb.no)
Dato: May 15, 2005 08:48PM

Jeg er helt enig med deg Roald, det viktigste er ikke nødvendigvis om det er originalt. Det viktigste er å gjøre det en selv mener er riktig og at en har det morro!! Det prosjektet du holder på med virker meget interessant; hvor langt er du kommet?

Jeg ser du bor på Sotra, det kunne vært fristende å besøke deg en gang.... Selv er jeg i startfasen på et prosjekt og har en del ekstrautstyr, men på langt nær så mye som du har. Foreløpig har jeg ikke bestemt meg for om jeg skal restaurere bilen til Original, Modifisert eller Ombygget (se annen tråd under "Øvrig Amazon"). Mulighetene er mange med en Amazon.....

Nå holdt jeg visst på å spore helt av..... Jeg er ikke aktiv på det SVAK-forumet selv, men etter det jeg forstår trenger du ikke være medlem i den svenske Amazonklubben for å registrere deg som bruker på diskusjonsforumet. Men når det er sagt så vet jeg at Torgeir Øren Holandsli er aktiv på det forumet, så du kan jo spørre om han kan hjelpe deg. tholandsli@hotmail.com

Innlegg redigert. (05-15-05 20:39)

Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Spam prevention:
Please, enter the code that you see below in the input field. This is for blocking bots that try to post this form automatically. If the code is hard to read, then just try to guess it right. If you enter the wrong code, a new image is created and you get another chance to enter it right.
This forum powered by Phorum.