lydisolering
Lagt inn av: Trond (---.daxnet.no)
Dato: August 29, 2004 02:40PM

Jeg skal snart igang med en totalrestaurering av min amazon 69. i den anledning onsker jeg å noen små modifikasjoner som jeg helst ønsker at ikke skal kunne ses. Det gjelder f.eks lydisolering. Jeg bruker amazonen nokså aktivt, derfor ønsker jeg å lydisolere den noe mer,så jeg lurer på om noen har noen tips/erfaring med lydisolering?


Re: lydisolering
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: September 16, 2004 09:31PM

Det er flere kilder til støy i Amazonen; motor-, hjul- og vindstøy.

Motoren i Amazon er ikke spesielt stillegående, og om du ikke vil ha denne støyen inn i kupeen må fremre torpedovegg isoleres. Den nedre delen bør dekkes med asfaltmatter som formes til karosseriet og limes fast mot metallet (selvklebende matter). Den originale isolasjonsfilten bør også ettersees og henges på plass om festene har røket (filtmatten er hengt opp i 6 eller 8 gummiknotter og disse eldes og ryker med tiden). Alle gummigjennomføringer i torpedoveggen bør også skiftes ut med nye som er myke og føyelige. Til sist bør gjennomføringen av rattakselen ettersees. Denne er tettet med to biter skumgummi som holdes på plass med en bøyle.

Gulvet i kupeen bør også ettersees. Asfaltmatter legges også her nederst mot metallet og en støyisolerende filtmatte skal dekke til hele gulvet (inkl. tunell og gulv) uten at det oppstår glipper der lyden kan finne veien inn i kupeen. Til slutt legges gummimattene over det hele. I tillegg vil ekstra gummimatter eller tepper være med å dempe støy fra gulvet. Hjulhusene, gulvet under baksetet, bakre torpedovegg, sidene mellom dører og fremre torpedovegg, samt innvendig i dører dekkes med asfaltplater.

Vindstøy kan dempes ved å skifte ut gummipakninger i og rundt dører (inkl. rundt vinduer).

This forum powered by Phorum.