Amazon med soltak
Lagt inn av: Tommy Flakk (193.215.255.---)
Dato: December 03, 2003 05:19PM

Hei
Jeg har en diskusjon med min far, som for tiden er på jakt etter en BRA amazon (tips mottas!) om den noen gang ble levert med orginalt soltak fra fabrikk.
Jeg hevder den aldri ble det, men at det fantes en "underleverandør" som ettermonterte det.
Far påstår at "en han visste av" i yngre dager kjøpte en ny med soltak.
Håper noen vet dette da begge hater å tape en diskusjon om gammle Volvoer!!!!


Re: Amazon med soltak
Lagt inn av: TrondHelge (---.dialup.online.no)
Dato: December 03, 2003 10:39PM

Jeg vil tørre å påstå at amazon ble aldri levert med soltak fra fabrikk. Jeg er langt ifra noen ekspert, men ut ifra de brosjyrer og dokumenter jeg har sett, så ble det aldri levert amazoner med soltak.
Dessuten så må jeg si at din fars argument med "en han visste av" er temmelig tynt smiling smiley

Re: Amazon med soltak
Lagt inn av: Stein Christian Husby (---.customer.alfanett.no)
Dato: December 04, 2003 12:57AM

Når det gjelder Amazoner med soltak, så er det riktig at dette egentlig ikke er et originalt ekstrautstyr levert av Volvo. Men så er det nå engang slik at dette kunne spesialbestilles via forhandler, slik at kunden mottok sin nye Volvo Amazon med soltak. Om soltaket er originalt eller ikke blir således et definisjonsspørsmål. Men jeg vil kunne tro at det bør kunne kalles originalt dersom det kan verifiseres at blien aldri har gått uten soltak. For mange av de Amazonene man finner på treff i Sverige har ikke blitt levert nye med soltak, men soltaket har kommet på plass under renovering på 90-tallet. Det kan her være snakk om tak fra skrotede biler, men jeg vet også om at det på 80-tallet dukket opp et lite restlager av nye umonterte soltak. Resultat : 3 venner fikk hvert sitt soltak. Originalt ?
Amazonens oppbygging v typebetegnelser tar heller ikke høyde for å spesifisere hvorvidt bilen har soltak eller ikke. Det var først på 140-serien der ble mulig å lese av på typeskiltet hvorvidt takluken var original eller ikke.

Når det gjelder taklukene/soltakene til Amazon er det to hovedtyper på
markedet. Disse kalles på folkemunne "sardintaket/svenskesoltaket eller
hollandialuken". Den såkalte svenskemodellen er et stort nærmest heldekkende tøysoltak. Eller det som man i VW-kretser kaller for cabriocoach. Denne typen soltak frekventerer fra tid til annen på treff i Sverige, men denne forekommer som "originalmontert" hyppigst på 62-64
modeller.

Den såkalte "Hollandialuken" (hvorfor sitt navn vites ikke) er derimot i stål og kan sammenliknes med det vi i nyere tid forbinder med takluke. Denne er langt mer sjelden i skandinavisk sammenheng. Denne er produsert av tyske Webasto, og tar jeg ikke mye feil er denne mest sannsynlig identisk med de taklukene man finner i 60- og 70-talls Mercedeser. Webasto leverte imidlertid to utgaver manuell skyveluke eller ditto elektrisk drevet.
Imidlertid begge varianter ble levert til Amazon.

Ellers bør det jo tilføyes at på 80-tallet var det ikke rent få Amazoner som endte sine dager med en billig ettermontert vippetakluke fra den nærmeste
bilrekvisita-forretningen. Men dette kan vel alle være enige om at slett ikke er en originaldel. Men forøvrig når så man sist en Amazon med dette ?
Faktisk begynner bilrekvisitavarene til Amazon å bli sjelden vare de også.

Håper svarene kan være oppklarende !

Med vennlig hilsen Stein Christian Husby

Re: Amazon med soltak
Lagt inn av: Tommy Flakk (193.215.255.---)
Dato: December 13, 2003 08:00AM

Takker for et meget oppklarende svar.
Det er printet ut og tatt med hjem til far..........

This forum powered by Phorum.