Karosseri
Lagt inn av: Bengt Lybekk (---.daxnet.no)
Dato: October 15, 2003 08:01PM

Hei Hva grunner man karosseriet med etter sandblåsing og må all rust bort før tektylering eller holder det med at all løs rust blir fjernet
Hilsen Bengt

Re: Karosseri
Lagt inn av: TrondHelge (---.80-202-87.nextgentel.com)
Dato: October 16, 2003 06:07PM

Jeg er langt ifra noen ekspert, men har selv brukt (og hørt at andre har brukt) sink-grunning på rent metall etter sandblåsing og sveising. Dette fordi sinken hindrer rust (virker som offeranode som blir brukt på båter).

Det optimale for tektylering er vel å fjerne all rust, slik at du iallfall er sikker.

Re: Karosseri
Lagt inn av: Bengt Lybekk (---.daxnet.no)
Dato: October 16, 2003 06:23PM

Hei
Sitter lakken på sinkgrunning som på all annen grunning og hvor får man tak i sinkgrunning
hilsen Bengt

Re: Karosseri
Lagt inn av: TrondHelge (---.80-202-87.nextgentel.com)
Dato: October 17, 2003 06:56AM

Du får kjøpt sink-grunning på de fleste bilbutikker som BilXtra og diverse bensinstasjoner.
Lakken fester seg helt fint, er ikke noe problem der.

Re: Karosseri
Lagt inn av: THolandsli (193.213.209.---)
Dato: October 17, 2003 12:20PM

Hei....
Noen sinkgruninger gir en fet overflate, disse må mattslipes før lakkering.

mvh
Torgeir

Re: Karosseri
Lagt inn av: stein bratten (---.adsl.tele2.no)
Dato: November 18, 2003 02:36PM

Hei ! Det beste er å sandblåse, zink (eller syregrunning), grunning + en-komponent lakk (den er myk og sprekker ikke så lett) så tectyl. Det er rimelig å sandblåse. Ca-pris med sandblåsing og sink 2000 kr ( hele bunnen). Olje er bra å bruke i kanaler og hulrom Er det rust må du ikke bruke olje. Olje stopper ikke rusten. (den forhindrer att det kommer rust)
LYKKE TIL !!!!
Hilsen: Stein bratten

Re: Karosseri
Lagt inn av: stein bratten (---.adsl.tele2.no)
Dato: November 18, 2003 02:39PM


PUSS MED STÅLBØRSTE/sandblås_smør på SYREGRUNNING eller zink_bruker du zink må du grunne etterpå med enkomponent grunning ,deretter lakker du med enkompont lakk.


enkomponenten :: den er myk sprikker ikke så lett.

alternativ 1 confused smileyYREGRUNNING + enkomponent-lakk

alternativ 2: ZINK+enkomponent-grunning+enkomponent-lakk.

HILSEN STEIN
LYKKE TIL:::::::

BERGEN::

Re: Karosseri
Lagt inn av: Bjarte (---.bb.online.no)
Dato: February 04, 2004 02:48AM

Jeg ville ikke brukt en-komponent grunning eller lakk.Hvis du spør et lakkverksted anbefaler de to-komponent lakk. Den to-komponente lakken har en bedre sliteevne.

Bjarte

Re: Karosseri/Lakkering
Lagt inn av: Loddvar (---.dialup.online.no)
Dato: March 08, 2004 09:02AM

Hei
Jeg lurer på og begynne på et restaurerings objekt og har tenkt og gjøre alt selv,til og med hellakkering og nedpussing.Men jeg har ikkje hatt større lakkeringer før og lurer på om og hvor det finnes informasjon,framgangsmåter,og veiledning ved hellakkering av biler.Blanding av lakk,varme i rom avstand fra gjensatanden og alt ellers.Finnes det bøker?hvor?Finnes det sider på nett?eller er det noren som kan svare meg på dette?

MVH Simon



Loddvar!

Re: Karosseri
Lagt inn av: øyvind bryhni (---.bb.online.no)
Dato: June 28, 2006 08:24PM

Hei ! jeg ville sandblåst for å få bort all rust og , grunnet med epoksygrunning før tektyl / understellsmasse ... dette fordi at epoksygrunningen er helt tett pga at den er oljebasert . den er noe mer helseskadelig , men bruker du maske går jo dette greit ! desutten er epoksygrunningen den eneste grunningen som har garanti ! den er helt overlegen hvis du skal ha et topp resultat ! ulempen er at du må ut med litt mer penger , og at den er mer helseskadelig , samt at den tørker litt senere .

Re: Karosseri
Lagt inn av: Jørgen O. L (---.bb.online.no)
Dato: January 20, 2008 01:11PM

Hvor får man gjort dette for 2000,- da? Trengs på min Amazon smiling smiley.

This forum powered by Phorum.