Karosseri :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens karosseri. 
Cabriolet
Lagt inn av: Kristian P. Astad (---.bb.online.no)
Dato: June 19, 2003 01:06PM

Hei!

På heimesida til Genuine Classic Parts fann eg eit bilde av ein
Volvo Amazon cabriolet. [www.gcp.se]
Vart det nokon gong produsert cabrioletar av Volvo Amazon, eller er dette berre ein privat ombygd bil?

Mvh

Kristian P. Astad

Re: Cabriolet
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: June 19, 2003 01:37PM

Hei!

Volvo produserte aldri annen enn Amazoner med tak, men det ble laget andre versjoner av Amazonen på 60-tallet.

I Danmark lagde forhandleren Ole Sommer en Coupe-utgave kalt "Volvo Special" i 1960 Bilen ble bygget som en 2-dørs utgave (2 år før Volvo kom med sin egen 2-dørs sedan) og hadde en Duett-ramme som basis. Bilen står i dag i museet hos Ole Sommer i Nærum i Danmark. En lengre artikkel om bilen står i AmazonPosten nr 1 - 2002 og bladet kan kjøpes av klubben.

http://www.nvak.no/misc/phorum/userimg/amazon/6karosseri/olesommer.jpg

I Belgia lagde Volvo-agenten Jaque Coune en cabriolet-utgave av Amazon. Lite er kjent om denne bilen og om noen vet noe mer så legg gjerne inn et tilsvar.

http://www.nvak.no/misc/phorum/userimg/amazon/6karosseri/coune.jpg

Om dette er å regne som originale Amazoner er tvilsomt. I ettertid er det i tillegg laget en rekke cabriolet-Amazoner av privatpersoner med varierende hell.

Innlegg redigert. (12-20-03 00:58)

Lagt inn av: TrondHelge (---.dialup.online.no)
Dato: July 13, 2003 09:31PM

VolvoAdventures.com, en New Zealansk volvo-side, har masse info om Coune cabrioleten.

[www.volvoadventures.com]

Forresten, har jeg rett når jeg sier at jeg ikke kan lage en cabriolet av en Amazon pga at taket er en bærende konstruksjon? (Vakre sommerdager her på vestlandet gjør at jeg skulle ønske jeg kunne ta av taket.)

Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: July 14, 2003 01:00AM

Takk for linken med informasjon om Coune-cabrioleten.

Som det fremgår av artikkelen må bilens kanaler forsterkes for å ta opp de krefter som ellers taket normalt bærer. I tillegg forsterkes både fremre og bakre torpedovegger, og i Counes tilfelle også vindusrammen. Legg merke til at Coune-Amazonen har vesentlig høyere kanaler enn hva en standard-Amazon har.

Sommer tok utgangspunkt i en Duett-ramme for sin Volvo-Special, og da er det denne som er bærende konstruksjon. Karosseriet som kommer oppå rammen bærer kun sin egen vekt.

Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Spam prevention:
Please, enter the code that you see below in the input field. This is for blocking bots that try to post this form automatically. If the code is hard to read, then just try to guess it right. If you enter the wrong code, a new image is created and you get another chance to enter it right.
This forum powered by Phorum.