Hva slags styling er det til en Amazon?
Jeg har front spoiler, solskjerm. og vinge til bagasje lokket (en som er poppet fast), og jeg vil ha mye mer. Jeg har hørt at det er noe som kan poppes fast på pansetet. En forhøyning eller noe sånn. Fins dette?? Er det noe mere styling a noe slag til "godbilen"? Og hvor kan jeg få tak i slikt, eller hvem kan jeg kontakte?
Den forhøyningen som skulle være til panseret, er som de andre, en glassfiber-greie til å lime/poppe fast. Sent på 70-tallet, og tidlig på 80 tallet var dette greier å få kjøpt i Sverige, feks over postordre. I bilmagasiner stod det mange annonser på frontspoiler, "ande-rumpe" til koffertlokket, "gangster-caps", og denne forhøyningen. Den har navn etter noe amerikansk - det heter "scoop", og hadde navn L-88 Scoop. ( det er ikke etter Volvo lastebil L88 / N88 ). Navnet komer fra noen Chevrolet-modeller såsom Corvette, Camaro og andre som fikk en trimversjon av motoren levert fra fabrikken. Dette motoralternativet het L-88, og tok mere høyde enn orginalmotoren, og da designet de dette scoopet for å gi plass, samt at det er formet slik at det omtrent skulle "mate" forgasserene med luft. Det var mange bilmerker og modeller i Amerika som hadde sine forhøyninger på panseret. Disse virket jo også selvfølgelig som ekstra kjøling for motoren.
Å få tak i slikt kan vel være vanskelig, og jeg vet ikke om noen som selger slikt nå. Det går en rød Amazon i klubben med en annen form for "panser-styling", men med "ande-rumpe" og sideskjørt. Om han har laget sideskjørta selv vet jeg ikke. Men du må ikke glemme 80-tallets store greie, nemlig "laksetrappa" i bakruta.
Det er mulig jeg har ei liggende, men er ikke helt sikker på om den har den "stanga" på midten er der, men tror den skal kunne festes likevel.. skal skjekke opp i det. Men pris vett jeg ikke.