Karosseri :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens karosseri. 
Blågrønn Amazon
Lagt inn av: Morten Munkelien (---.bb.online.no)
Dato: June 19, 2003 09:41AM

Heisann

Takker for en fin internett side med masse nyttig informasjon.

Jeg har nesten nylig blitt en lykklig eier av en -63 mod. Amazon. Denne ble importert til norge (fra sverige) i -68, men det var en ting jeg stusset over da jeg kikket gjennom fargekodene deres. Bilen min har nemlig en blågrønn farge, koden er 85, men i følge deres fargekoder kom ikke denne før i 1964?? Bilen min er ikke omlakkert, eller annet. Den er i orginal forfatning.

Kan dere hjelpe meg og i få svar på dette, da jeg er under oppusning av denne bilen, og ønsker og ha denne orginal.

med vennlig hilsen
kommende amazon medlem

morten munkelien

Re: Blågrønn Amazon
Lagt inn av: Arve Larsen (---.bb.online.no)
Dato: June 19, 2003 09:43AM

Hei Morten

Sannsynligvis er du eier av en 1964 modell, så vi vil gjerne at du gir oss en beskjed om hvilket chassisnummer samt typenummer/antall dører bilen har. På den annen side så er jo bilen importert, og det finnes farger levert på svenske biler som både kan være uoffisielle i den mening at det er en prøvefarge for en annen modell, eller at fargen ikke er levert på biler solgt på det norske markedet det året.

Mvh Arve Larsen

Re: Blågrønn Amazon
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: June 19, 2003 10:01AM

Dette kan være den klassiske misforståelsen mellom årsmodell og registreringsår.

Volvo introduserte (vanligvis) en ny årsmodell i august måned, så en 64-modell var i produksjon fra august 1963 frem til juni 1964. Når en 64-modell så skulle registreres brød ikke myndighetene seg om hvilken årsmodell den egentlig er, men ser kun på registreringsår og regner dette som årsmodell. En 64-modell som er produsert og registrert i 1963 blir dermed til en angivelig 63-modell, hvilket er helt feil.

Denne misforståelsen kan forårsake endel feil der man f.eks. skal ha deler til en 64-modell, men da man tror det er en 63-modell bestiller man deler til denne. Nå er forskjellen mellom 63 og 64 relativt liten, men den er desto større mellom f.eks. årsmodell 61 og 62. En forskjell mellom årsmodell 63 og 64 er imidlertid fargen blågrønn-85 som kun var tilgjengelig på årsmodell 1964.

For å være 100% sikker på årsmodell skal man derfor sjekke opp bilens chassisnummer og typebetegnelse mot de tabeller som ligger ute på klubbens hjememsider. Er amn fortsatt usikker så ta gjerne en henvendelse til klubbens styre som vil avklare bilens årsmodell.

En ting til: Blågrønn er en svært sjelden farge, så om du lakkerer om bilen så gjør det for all del i originalfargen. An klubbens 1000 medlemsbiler er det bare 1 blågrønn fra før.

Re: Blågrønn Amazon
Lagt inn av: Stein Chr. Husby (---.customer.alfanett.no)
Dato: August 08, 2003 12:36AM

Ad. fargekode 85 - blågrønn.

En ting er på det rene : Fargekode 85 var kun tilgjengelig på 1964 modellen av Volvo Amazon. Videre var fargen tilgjengelig på PV, men hvordan dette forholder seg ang. Duett og 1800S vites ikke.
Dette gjelder for både det svenske og norske markedet, som med unntak
av politihvit/sort (kode 60) fulgte lik politikk ved bruk av farger kombinert med årsmodeller.

Arnt Willy Aardal har rett ang. sin teori om sammenblanding av årsmodell og registreringsår. Men jeg kan videre presisere at fargekode 85 kun var i produksjon året 1963 på 1964 modellen. Det vil si at samtlige 1964 modeller Amazon i denne fargen er produsert i 1963, og dette bidrar til at få biler med denne fargen er å finne da denne fargen også møtte liten suksess blant kjøpegruppen.



Ditt navn: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character Y defined in its font.