Karosseri :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens karosseri. 
Vannbasert kontra oljebasert lakk
Lagt inn av: Knut Tidemann (---.bb.online.no)
Dato: January 27, 2007 11:56AM

Hei.Har en en amazon som er lakkert for 10 Är siden.Desverre har det kommet temmelig mye "lakkpest" i form av smÄ nupper over helekarroseriet,med unntak av motorrom,bagagerom hvor det ikke er brukt sprÞytesparkel.En ny hellakkering synes defor uungÄelig med tanke pÄ at bilen er meget bra ellers.Men sÄ til spÞrsmÄlet:Er det sÄ at det nÄ er forbudtÄ bruke oljebaset lakk?Har stort sett hÞrt negative ting om vannbasert lakk,sÄ man blir jo en smule skeptisk i forhold til slitestyrke,finnish osv.Ser pÄ endel nye biler i dag at de har en temmelig ruglete finnish ilakken,og skyldes dette den sÄkalte miljÞlakken?En slik finnish Þnsker jeg ihvertfall ikke pÄ en mÞrk amazon.HÄper noen av forumets lesere har noen komentar pÄ dette.

Re: Vannbasert kontra oljebasert lakk
Lagt inn av: Bengt Lybekk (---.bb.online.no)
Dato: January 27, 2007 05:55PM

Hei
Til min mÞrkegrÞnne sÄ hadde ikke lakkereren mulighet til Ä blande vannbasert selv om at han helst ville det. SÄ da bestillte han olje basert sÄ det er ikke noe problem Ä fÄ tak i.
Hilsen Bengt

Re: Vannbasert kontra oljebasert lakk
Lagt inn av: thomas foss (---.80-202-235.nextgentel.com)
Dato: January 28, 2007 12:54AM

Hei.

Jobber i jernvare/maling sjappe...

IlpĂžet av 2008 kommer alle produkter innendĂžrs til og bli vannbasert.
Dette gjelder ogsÄ lakker som man bruker pÄ tre og diverse.. š
Har hÞrt at de utvendige produktene og skal bli vannbasert, feks butinox sin maling med 12Ärs garanti er ogsÄ "vannbasert"
Den sterkeste malingen vi har i butikken heter sigural og den er vannbasert,
Denne blir brukt pÄ sementgulv og liknende som skal tÄle kraftig pÄkjenning.

Selv om ikke dette ga sÄ mye svar angÄende bil lakken sÄ ville eg egentlig bare si at de vannbaserte sakene som kommer (og finnes) er veldig sterke.
Og de er veldig grei og ha med og gjÞre nÄr man jobber med de..

Thomas

Re: Vannbasert kontra oljebasert lakk
Lagt inn av: mekkesmurf (---.banetele-cust.com)
Dato: January 28, 2007 11:10PM

Tror egentlig du ikke har noe valg lenger,mener det er fra januar i Är du ikke lenger fÄr annet enn vannbasert.

Jeg er biloppretter og jobber pÄ karosseri og lakkverksted. vi har brukt vannfortynnbar lakk nÄ i flere Är.
Navnet skryter egentlig litt,det er bare base lakken som er vannfortynnbar.klarlakken er enda stort sett av 'gammeltypen',og det er jo pÄ klarlakken du fÄr slitasjen.

vannfortynnbar lakk legges som metalic lakk,selv om det er tett farge,dvs en base lakk fĂžrst med fargen,denne tynnes med vann.
Denne dekkes sÄ med en klar lakk.

SÄ slitasje pÄ lakken skal du ikke vÊre redd for,dagens lakk er like slitesterk som gammel lakk.

Problemet du kan fÄ er om det finnes resept for Ä blande fargen rett,Produsentene av lakk har ikke laget formler for alle gamle farger i di nye systemene,men du klarer nok Ä finne en farge som ligger nÊrt nok,men du mÄ regne med Ä bla lenge gjennom fargeprÞver fÞr du finner den rette.
F.eks. til min calefornia hvite amazon fant jeg en suzuki farge som stemte nesten 100%



Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character E defined in its font.