Vindusveiv
Lagt inn av: Trond Kolnes (---.bb.online.no)
Dato: September 27, 2003 11:19PM

Vinduet mitt i venstre bakdør har løsnet fra den skinnen som skal holde ruten fast. det viste seg at denne skinnen var rusten og måtte skiftes. Jeg skal nå montere ny og lurer på om det fins et triks som gjør at ruten henger skikkelig fast i sporet?

Re: Vindusveiv
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: September 28, 2003 08:22PM

Årsaken til at ruten sklir ned ligger trolig i at de filtkledde skinnene på sidene og i toppen av ruten er utslitt og ikke lenger gir nok trykk mot ruten til å holde denne fast. Enten må listene skiftes eller så må du øke trykket fra listene ved å fore opp disse i holderen i døren. Nye styringslister er å få kjøpt for et par hundrelapper pr vindu.

Alternativt kan du stikke en skrutrekker ned mellom vindu og dørkarm for å kile ruten fast (faktisk ganske vanlig løsning for bare noen få år tilbake). Det estetiske ved denne løsningen kan definitivt diskutteres.

Re: Vindusveiv
Lagt inn av: Harald Falch-Jacobsen (---.daxnet.no)
Dato: February 26, 2004 11:19PM

Jeg har hatt et lignende problem med min 145. Det virker som disse skinnene er svært utsatt for rust, sikkert noe avhengig av kvaliteten på gummilista på døra, som ruta glir mot, og som skal hindre at alt for mye vann renner rett ned langs ruta. Det virker som du har fått tak i skinna, men hvis ikke, så vil jeg tro at Jørgenrud i Spydeberg har denne på lager, eller kan skaffe den. Delenummeret er 653742-7, og høyre og venstre side er like.
For å få denne skinna til å sitte fast på ruta, må du ikke prøve å bruke den gamle fyllingslista, da denne ganske sikkert er så sammentrykket, stiv og full av rustflak at det ikke blir tilstrekkelig spenn mot ruta. Ny(e) fyllingslist(er) ville jeg spørre etter samme sted som nevnt ovenfor. Orig. delenr. her er 320551-5, men de vil vel sikkert være reprodusert.
Når du får tak i dette, er trikset å legge styringslista på ruta, og så slå løfteskinna på plass over hele greia. Fordel slagene jevnt utover lengden av skinna, og vær sikker på at skinna kommer riktig i lengderetningen, ellers får du problemer med løftemekanismen. Lykke til!

Hilsen Harald.


This forum powered by Phorum.