Mekketips :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om diverse mekketips til Amazon. 
Vindusveiv
Lagt inn av: Trond Kolnes (---.bb.online.no)
Dato: September 27, 2003 11:19PM

Vinduet mitt i venstre bakdÞr har lÞsnet fra den skinnen som skal holde ruten fast. det viste seg at denne skinnen var rusten og mÄtte skiftes. Jeg skal nÄ montere ny og lurer pÄ om det fins et triks som gjÞr at ruten henger skikkelig fast i sporet?

Re: Vindusveiv
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: September 28, 2003 08:22PM

Årsaken til at ruten sklir ned ligger trolig i at de filtkledde skinnene pĂ„ sidene og i toppen av ruten er utslitt og ikke lenger gir nok trykk mot ruten til Ă„ holde denne fast. Enten mĂ„ listene skiftes eller sĂ„ mĂ„ du Ăžke trykket fra listene ved Ă„ fore opp disse i holderen i dĂžren. Nye styringslister er Ă„ fĂ„ kjĂžpt for et par hundrelapper pr vindu.

Alternativt kan du stikke en skrutrekker ned mellom vindu og dÞrkarm for Ä kile ruten fast (faktisk ganske vanlig lÞsning for bare noen fÄ Är tilbake). Det estetiske ved denne lÞsningen kan definitivt diskutteres.

Re: Vindusveiv
Lagt inn av: Harald Falch-Jacobsen (---.daxnet.no)
Dato: February 26, 2004 11:19PM

Jeg har hatt et lignende problem med min 145. Det virker som disse skinnene er svÊrt utsatt for rust, sikkert noe avhengig av kvaliteten pÄ gummilista pÄ dÞra, som ruta glir mot, og som skal hindre at alt for mye vann renner rett ned langs ruta. Det virker som du har fÄtt tak i skinna, men hvis ikke, sÄ vil jeg tro at JÞrgenrud i Spydeberg har denne pÄ lager, eller kan skaffe den. Delenummeret er 653742-7, og hÞyre og venstre side er like.
For Ä fÄ denne skinna til Ä sitte fast pÄ ruta, mÄ du ikke prÞve Ä bruke den gamle fyllingslista, da denne ganske sikkert er sÄ sammentrykket, stiv og full av rustflak at det ikke blir tilstrekkelig spenn mot ruta. Ny(e) fyllingslist(er) ville jeg spÞrre etter samme sted som nevnt ovenfor. Orig. delenr. her er 320551-5, men de vil vel sikkert vÊre reprodusert.
NÄr du fÄr tak i dette, er trikset Ä legge styringslista pÄ ruta, og sÄ slÄ lÞfteskinna pÄ plass over hele greia. Fordel slagene jevnt utover lengden av skinna, og vÊr sikker pÄ at skinna kommer riktig i lengderetningen, ellers fÄr du problemer med lÞftemekanismen. Lykke til!

Hilsen Harald.




Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character H defined in its font.