Mekketips :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om diverse mekketips til Amazon. 
forstilling
Lagt inn av: Bengt Lybekk (---.daxnet.no)
Dato: September 16, 2003 08:18AM

Hei
jeg driver Ä plukker fra hverandre en forstilling og stÄr igjen med bolten i nedre bÊrebrua er det noe lurt triks for Ä fÄ denne ut den bare fjÊrer i gummien nÄr jeg prÞver Ä skru
Hilsen Bengt Lybekk

Re: forstilling
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: September 15, 2003 11:07PM

Dersom jeg forstÄr deg rett er det den lange bolten (ca 30 cm lang) gjennom nedre bÊrebru og forstillingstravers som har satt seg fast.

Det som antageligvis har skjedd er at foringen er sÄ utslitt at gummiforingen har sluppet taket i den indre hylsen, og at denne hylsen har rustet fast i bolten. Indre hylse blir med rundt nÄr bolten skrus rundt, mens gummiforing og ytre hylse sitter fast i bÊrearmen. SÄ lenge den indre hylsen sitter fast i bolten er det ikke mulig Ä trekke denne ut (bolten er ikke gjenget i foringshylsene, men skal kunne trekkes ut nÄr mutteren i enden er tatt av).

LĂžsningen blir Ă„ bruke rĂ„ makt. Dynk fĂžrst foring og bolt med rustlĂžser og la denne virke en stund, gjerne et par - tre dĂžgn med jevnlig pĂ„fĂžring av ny rustlĂžser. Skru sĂ„ mutteren helt ut i neden pĂ„ bolten slik at gjengene ikke Ăždelegges eller at bolten deformeres (doret mĂ„ hvile pĂ„ bolten, ikke pĂ„ mutteren). Ta sĂ„ en forlenger fra et Âœ" skrallesett og bruk denne som dor (forlengerens dimensjon passer godt til jobben, samt at enden er noe avrundet og fordeler kreftene pĂ„ bolten. Med et par slag fra en tung hammer burde hylsen lĂžsne og bolten kan tas ut (etter at mutteren er tatt av).

Forstillingen er kraftig dimensjonert og tÄler rÞff behandling, men det er grenser for hvor mye den tÄler uten varig deformering. Man bÞr derfor ikke for hardt til verks og gjentatte slag med f.eks. slegge kan Þdelegge deler av forstillingen. Selv om man bruker rÄ makt bÞr man ha en viss fÞling med hva som skjer. La heller rustlÞseren gjÞre grovjobben!

Lykke til!



Ditt navn: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character J defined in its font.