Warning: unserialize(): Error at offset 47 of 51 bytes in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/common.php on line 903 Warning: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/bbcode/bbcode.php on line 217 Warning: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/bbcode/bbcode.php on line 217 Warning: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/bbcode/bbcode.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/common.php:903) in /run/tmp/tpl-classic-header-e7490bc519a592f6d58fed7a77cfa712.php-stage2 on line 5 Nylig investert i Amazon -67 131
Øvrig Amazon :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazon som ikke passer inn i de andre fora. 
Nylig investert i Amazon -67 131
Lagt inn av: TheStig (---.bb.online.no)
Dato: August 11, 2008 07:35PM


Re: Nylig investert i Amazon -67 131
Lagt inn av: Amazon121 (---.bb.online.no)
Dato: August 18, 2008 11:24AM


Re: Nylig investert i Amazon -67 131
Lagt inn av: TheStig (---.bb.online.no)
Dato: August 18, 2008 03:13PM

Hei Arve. Jeg er ikke medlem enda, men om jeg blir det etterhvert så skal Dere
få bilde for å ha i medlemsgalleriet da smiling smiley

Re: Nylig investert i Amazon -67 131
Lagt inn av: TheStig (---.bb.online.no)
Dato: August 18, 2008 03:18PM

Og ja.. Navnet er Stig winking smiley

Re: Nylig investert i Amazon -67 131
Lagt inn av: TheStig (---.bb.online.no)
Dato: August 18, 2008 03:22PM


Re: Nylig investert i Amazon -67 131
Lagt inn av: DIESEL (---.bb.online.no)
Dato: August 22, 2008 05:53AM

Gratulerer med kjekk bil. 14 laken for den høres greit ut. Jeg ble nettopp tilbudt en totalt opprustet en for 9, det var bare å riste på huet å gå sin vei

Re: Nylig investert i Amazon -67 131
Lagt inn av: TheStig (---.bb.online.no)
Dato: September 18, 2008 08:32PM

Det ble brått stans i dette prosjektet. Pga bilens 140 bakaksling får jeg den ikke typegodkjent, da allt må være originalt for å typegodkjenne importbil.. sad smiley
Dette ble et slag i trynet for meg, mest pga jeg like før fikk selve bilen godkjent hos ett annet biltilsyn men med mangellapp på dårlige reflektorer og feil dim på felgene. Da jeg viste bilen med slotmag felgene på bildet over.

Så i prinsipp er bilen allerede forhåndsgodkjent i dataen, med mangellapp..

Jeg kjøpte nye reflektorer, byttet til original stålfelg og dro til det biltilsynet som hadde først ledig tid til å ta etterkontrollen. Men der begynte de på nytt å gå over hele bilen, og fant ut at 140 bakaksel med skiver kunne de ikke godta..
Resultatet ble at jeg dro derfra med lang geip og en bil som jeg ikke får godkjent uten omfattende ombygginger med bakaksel, håndbrekk og allt det som hører til.. Og de nye fine reflektorene mine kikket de ikke på engang!!?

Jeg kan skjønne at 140 bakakselen ble et problem da den er allt for brei. Men jeg spurte om jeg fikk bilen godkjent med skivebremsene i det minste om jeg fikk bakakselen ned til godkjent bredde. Men det nektet de på..
Amazon ble ikke levert med skiver bak, ferdig med det.. Så at bilen faktisk er sikrere med forbedrede bremser blir ikke godtatt?! Fordi boka sier at bilen skal være original når jeg typegodkjenner.. Så selv om jeg sa rett ut at jeg kommer til å bygge om til skiver igjen uansett etterpå, så spillte det ingen rolle der og da.

Så jeg må altså spore opp en Amazon bakaksel med en trommel som fungerer, bygge om håndbrekket igjen, godkjenne bilen, bygge om til skiver igjen og godkjenne på nytt.. For etter at bilen er typegodkjent kunne jeg gjerne sette på skiver bak..
Makan..

Og det nevnte biltilsyn har faktisk godkjent en Amazon med 140 bakaksel for noen år tilbake, og skrevet dette inn i vognkortet på den Amazonen. Jeg nevnte det også, med navnet på personen som eier bilen, reg nr, og navnet til han som godkjente bilen. Men dette blånektet de på.. Og uansett om de hadde gjort en feil tidligere så behøvde de ikke å gjøre samme feil to ganger..?! Han på biltilsynet som godkjente den Amazonen var beryktet for å være pirkete, og at han gjorde noe som senere kunne oppfattes som feil betviler jeg på det sterkeste!

Tips og råd mottas med stor takk! Vinteren nærmer seg med stormskritt, og da må jeg ligge ute i snøen å skru.. Hadde vært greit å fått skilt på bilen før det, men det byr meg litt imot å sette på tromler hvis det finnes et usett smutthull for å slippe.. Han fablet noe om regler om bremserekkefølge og div ved skivebremser. Allt dette er gjort skikkelig, med bremsekraftforsterker og allt. Bremsene fungerer helt tipp topp som de er. Låser først fram, så bak..

Noen som har vært borti lignende problemstilling? Akkurat nå står bilen bare der fordi jeg føler jeg møter veggen.. confused smiley

Re: Nylig investert i Amazon -67 131
Lagt inn av: GammelBil (---.bb.online.no)
Dato: September 19, 2008 10:47PM

Dette er jo typisk det norske biltilsynet, stikker kjepper i hjulene til alle oss bilgærninger! Du har fått deg ein tøff bil, som absolutt bør få blomstre på norske veier, med norske skilt.
Vart Amazonen din godkjent som "ombygd fordon" med 140-aksling i Sverige, skal den vel godkjennes i Norge også.
Det er jo ein kjent sak at ein kan importere VW Buggy til Norge, som er bygget og godkjent i Sverige, uten problem, men det går IKKJE ann å bygge Buggy i Norge og få den godkjent, forstå det den som kan.
Eg søkte om a få bygge Duett-Rod med plast karosseri, og fekk avslag, men å importere ein ifra Sverige, var ingen problem!??!
Så er Amazonen din godkjent med desse modifiseringene i Sverige, skal strengt tatt det Norske biltilsynet godkjenne den også.
Håper ting går i orden for deg og din Amazon, Lykke tilsmiling smiley

Re: Nylig investert i Amazon -67 131
Lagt inn av: DIESEL (---.bb.online.no)
Dato: September 20, 2008 06:58PM

Jeg mener at Gunna Norland på Kvernaland utenfor Sandnes har flere akslinger liggende

Re: Nylig investert i Amazon -67 131
Lagt inn av: TheStig (---.bb.online.no)
Dato: September 20, 2008 09:50PM

Denne Amazonen var på EU kontroll i Sverige under 1mnd før jeg kjøpte den, uten feil og mangler.. Og da sto 140akslingen på bilen. Men biltilsynet her jeg bor, kan vel like greit si hvilket det er også.. (Stjørdal) sier at bilen SKAL forevises som original ved veteranimport!
Og så tok han masse bilder av bakaksel, og de helrøde baklysa mine og allt han kunne finne på.. Han skulle ta meg for å ha kappa fjærer og allt mulig..
Vet ikke om info og bilder er lagt til noe register? Jeg dro ihvertfall derifra med samme mangellappen min, og en ny time ei uke senere.
Men jeg droppet den timen. Drar aldri tilbake dit igjen, uansett bil!!
Det er ihvertfall noe som er helt sikkert!

Jeg var på Namsos først, og fikk allt igjennom der foruten de dårlige reflektorene og feil dekk/felg. Noe som jeg er helt enig i! For det VAR dårlig lys på bilen, og hjula ER feil dim i og med at de er bare 14". Men han på Stjørdal ringte til Namsos, og jeg fikk ikke høre hva de prata om.. Så kom han og sa at jeg måtte komme tilbake med trommler. Så jeg er redd han har ødelagt hele forhåndsgodkjenninga som allerede var lagt inn på data'n.. Så derfor kvier jeg meg for å vise bilen på nytt.. sad smiley

Re: Nylig investert i Amazon -67 131
Lagt inn av: Amazon121 (---.bb.online.no)
Dato: September 21, 2008 12:11AM

Hei Stig,

så vidt jeg vet ruller det flere Amazoner på norske veier med 140 og 240 bakaksler. Jeg tror at biltilsynet der du har vært ikke helt har gjort det de skal. Men jeg er ikke sikker på regelverket. Men en ting er sikkert; dersom bilen er godkjent som den er i Sverige, så¨skal den også godkjennes i Norge. Det er en av de få godene vi har som føølge ab EU samarbeidet.
Mht hjul kan det dog være, og er nok, andre regler.

Jeg skal forsøke å få tak i en kar som vet noe om dette med bakakselen.

Mvh Arve Larsen

Re: Nylig investert i Amazon -67 131
Lagt inn av: TheStig (---.bb.online.no)
Dato: September 21, 2008 01:29AM

Amazon121 Skrev:
-------------------------------------------------------
> Hei Stig,
>
> så vidt jeg vet ruller det flere Amazoner på
> norske veier med 140 og 240 bakaksler. Jeg tror at
> biltilsynet der du har vært ikke helt har gjort
> det de skal. Men jeg er ikke sikker på
> regelverket. Men en ting er sikkert; dersom bilen
> er godkjent som den er i Sverige, så¨skal den også
> godkjennes i Norge. Det er en av de få godene vi
> har som føølge ab EU samarbeidet.
> Mht hjul kan det dog være, og er nok, andre
> regler.
>
> Jeg skal forsøke å få tak i en kar som vet noe om
> dette med bakakselen.
>
> Mvh Arve Larsen



Åh ja, det setter jeg umåtelig stor pris på smiling smiley Tusen takk Arve!!

Jeg har planer om å bygge om til 240bakaksel uansett, siden denne er en god del smalere enn 140 akselen og vil gjøre at bakhjula ikke stikker seg sånn ut. Samt at senere valg av dekk og felger ikke vil bli et like stort problem da. Kanskje er det lettere å få godkjent med 240 aksel også?! Selv om jeg også vet av flere som har fått 140 aksel stemplet i sine Amazonvognkort.

Og hvis jeg finner noen som kan, så ønsker jeg også å få 240 akselen kortet ned til original Amazon bredde..

Med en 1031 aksel kan jeg få diffbrems, bedre utveksling og mer normal hjulstilling. Pr i dag har jeg et vanvittig turtall allerede på 90, og klarer ikke å presse opp mer enn ca 130 på toppfarten i 4. gir.. Lite cruisevennlig, for ikke å nevne all unødig bensin som forsøpler..
Ønsker å ha mer behagelig tempo på maskinisten langs vanlig landevei. Samtidig er det gåen lager i girkassa, så denne ønsker jeg å bytte ut med en 5 trinns eller overdrive etterhvert for å få en stillere og mer kjørevennlig cruiser.

Men hvis jeg først må bytte om til Amazonbakaksel for å godkjenne, så blir det vanvittig mye unødig jobb før jeg får bilen som jeg ønsker.
1031 bakakselen har jeg allerede, mangler bare 5trinnskassa, og få tilpassa mellomaksel. Girkassa som står i bilen er sikkert fra 140 med kort stang eller fra 240. Men siden girstanga kommer opp lengre bak er tunnelen allerede modifisert så 5trinns kassa bør smette rett inn..

Krysser fingrene for at den ikke er allment fastlåst i regelverket at denne bilen må godkjennes med tromler først!! smiling smiley

Mvh Stig

Re: Nylig investert i Amazon -67 131
Lagt inn av: TheStig (---.bb.online.no)
Dato: September 21, 2008 01:34AM

DIESEL Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jeg mener at Gunna Norland på Kvernaland utenfor
> Sandnes har flere akslinger liggende


Takker for tipset Dieselsmiling smiley Jeg skal huske på det hvis dette bærer den veien at jeg må ha en slik.

Mvh Stig

Re: Nylig investert i Amazon -67 131
Lagt inn av: TheStig (---.bb.online.no)
Dato: September 21, 2008 01:36AM

Og takk til "Gammelbil" også for lykkeønskninger, føler på meg at jeg vil trenge desmiling smiley

Mvh Stig

Re: Nylig investert i Amazon -67 131
Lagt inn av: Erik F (---.bb.online.no)
Dato: March 05, 2009 03:24PM

Hvordan gikk dette her? Er bilen godkjent?



Ditt navn: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character G defined in its font.