Amazon121 Skrev:
-------------------------------------------------------
> Hei Stig,
>
> så vidt jeg vet ruller det flere Amazoner på
> norske veier med 140 og 240 bakaksler. Jeg tror at
> biltilsynet der du har vært ikke helt har gjort
> det de skal. Men jeg er ikke sikker på
> regelverket. Men en ting er sikkert; dersom bilen
> er godkjent som den er i Sverige, så¨skal den også
> godkjennes i Norge. Det er en av de få godene vi
> har som føølge ab EU samarbeidet.
> Mht hjul kan det dog være, og er nok, andre
> regler.
>
> Jeg skal forsøke å få tak i en kar som vet noe om
> dette med bakakselen.
>
> Mvh Arve Larsen
Åh ja, det setter jeg umåtelig stor pris på
Tusen takk Arve!!
Jeg har planer om å bygge om til 240bakaksel uansett, siden denne er en god del smalere enn 140 akselen og vil gjøre at bakhjula ikke stikker seg sånn ut. Samt at senere valg av dekk og felger ikke vil bli et like stort problem da. Kanskje er det lettere å få godkjent med 240 aksel også?! Selv om jeg også vet av flere som har fått 140 aksel stemplet i sine Amazonvognkort.
Og hvis jeg finner noen som kan, så ønsker jeg også å få 240 akselen kortet ned til original Amazon bredde..
Med en 1031 aksel kan jeg få diffbrems, bedre utveksling og mer normal hjulstilling. Pr i dag har jeg et vanvittig turtall allerede på 90, og klarer ikke å presse opp mer enn ca 130 på toppfarten i 4. gir.. Lite cruisevennlig, for ikke å nevne all unødig bensin som forsøpler..
Ønsker å ha mer behagelig tempo på maskinisten langs vanlig landevei. Samtidig er det gåen lager i girkassa, så denne ønsker jeg å bytte ut med en 5 trinns eller overdrive etterhvert for å få en stillere og mer kjørevennlig cruiser.
Men hvis jeg først må bytte om til Amazonbakaksel for å godkjenne, så blir det vanvittig mye unødig jobb før jeg får bilen som jeg ønsker.
1031 bakakselen har jeg allerede, mangler bare 5trinnskassa, og få tilpassa mellomaksel. Girkassa som står i bilen er sikkert fra 140 med kort stang eller fra 240. Men siden girstanga kommer opp lengre bak er tunnelen allerede modifisert så 5trinns kassa bør smette rett inn..
Krysser fingrene for at den ikke er allment fastlåst i regelverket at denne bilen må godkjennes med tromler først!!
Mvh Stig