Øvrig Amazon :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazon som ikke passer inn i de andre fora. 
Hjelp til valg av farge (og bilder av 94 grønn)
Lagt inn av: mortenk (---.80-202-114.nextgentel.com)
Dato: August 03, 2008 04:43PM

Jeg har alltid likt blå kode 99, og kjøpte et 69 modell prosjekt/vrak i den fargen. Men det måtte jeg gi opp grunnet mye rust, og nå har jeg kjøpt et godt 70 modell prosjekt i grønn kode 94 som skal få de gode delene fra den blå. Må bruke dører bl.a. fra den blå, og lakken er litt dårlig på den grønne, må derfor lakkes opp. Liker fortsatt 99 best, men er ikke sikker på om jeg skal bytte farge på den nye eller beholde originalt for å matche nummerplaten. Skal gå for originalstil på bilen, men interiøret i den grønne er brunt og i tillegg litt muggent + det er ikke komplett, mens jeg har komplett rødt fra den blå som skal inni. Da vil jeg jo uansett få feil i forhold til den platen, og alle delene er fortsatt orginale Volvodeler. Kom 94-grønn med rødt interiør i 1970? Synes farge på interiør og utvendig virker for nytt i forhold til bilen, passer bedre på 140 i mine øyne.

Har noen noen fine bilder av en 94-grønne biler? Må nesten bestemme meg fort, for jeg vil helst lakke motorrom og innvendig også.

Bilde av den første bilen i fargen jeg liker best =)
http://i351.photobucket.com/albums/q461/mortenamazon/CIMG0910.jpg

Bilde av den gode bilen, man ser ikke alle feilene i lakken her
http://i351.photobucket.com/albums/q461/mortenamazon/stamnes08.jpg

Re: Hjelp til valg av farge (og bilder av 94 grønn)
Lagt inn av: Lars BD (---.40-0112-74657210.cust.bredbandsbolaget.se)
Dato: August 03, 2008 05:59PM

Har man fel inredning i förhållande till typplåten är det ganska enkelt att återställa men fel färg är betydligt svårare att åtgärda.
Mitt förslag är lacka med originalfärgen och använd valfri inredning, samt skaffa ytterligare en bil (renoveringsbar) med färg 99.
Dessutom tror jag inte mellanblå (99) bilar hade röd inredning utan de var även blåa invändigt.
Svarta röda och vissa vita bilar hade röd inredning se [www.volvoamazonpictures.se]

Dato: August 03, 2008 09:41PM

Jeg får huske å sjekke nr på 99-bilen og se hva det står som interiør, fikk ingen antydning på at det var byttet av tidligere eier. Har ikke råd til enda en bil nå, har 3 volvoer som ikke går nå, hehe. Og jeg tar opp mest plass i lokalet og betaler minst.. Så det får bli til neste år.

Jeg vil helst ha svart interiør, men det koster nok noen kroner.

Lagt inn av: Amazon121 (---.bb.online.no)
Dato: August 03, 2008 09:48PM

Hei Morten,

Mellomblåe biler hadde blå innredning. (Innredningen er ikke lik for 1969 og 1970 modellene).

Grønne biler hadde hvit innredning i 1969 og brun innredning i 1970. Grønne Amazoner har aldri blitt levert med rødt interiør.

Når det gjelder saken at den røde innredningen ser ut til å være til en 140 bil; det er annerledes stoler i 140-serien enn i Amazonen.

Når det gjelder røde Amazon innredninger generelt fom 1965;

1965 og 1966 modellene har samme innredning. Det kalles av mange for rødt, men er mer rødbrunt og med svarte spetter.
1967 og 1968 modellene har like innredninger.
1969 modellene har rødt interiør forskjellig fra de ovenstående.
1970 modellene har rødt interiør forskjellig fra alle de ovenstående.

Når det gjelder fargevalget på bilen holder jeg med LarsBD. Jeg ville gått for originalfargen, og 1) skaffet meg brunt interiør etter hvert (man kan kjøpe helt nytt trekk om man ønsker det), og 2) evt anskaffet en mellomblå ved en senere anledning.

Når det er sagt; Den mellomblå Amazonen som er avbildet på NVAK kalenderen for juli vurderes solgt.

Mvh Arve Larsen

Dato: August 03, 2008 10:08PM

Hei, Arve, (det var vel deg jeg snakket med på telefon for en times tid siden om den mellomblå?)

Jeg er egentlig ikke så interessert i brunt interiør i bilen min, det føles for nytt i en Amazon, noe som understrekes av at det sto en 142-passasjerstol i den grønne bilen. Mente forresten ikke at det røde så ut til å være fra en 140, mente at det brune virker mer tidsriktig i en 140 fra 70-tallet enn en Amazon, selv om den er 70 modell.

Jeg ser og forskjell på interiørene i de to bilene, men jeg kommer til å bruke litt av begge to pga mangel på deler, og at enkelte av detaljene er finere i 69-modellen (bl.a. plastikken man holder i på vindussveiven).

Om jeg kommer over et svart interiør vil det også bli vurdert, greit nok å være originalpoliti, men jeg synes det er greit å velge litt blant de originale delene =)

Her er baksetet som sto i den mellomblå. Syns det passet bra i den blå bilen, men ikke like bra i en grønn. Har og et brunt baksete, men det er i dårlig stand. Føler som sagt at fargene i den grønne ser nyere ut enn de i den blå, og Amazonen er i mine øyne en gammel bil.
http://i351.photobucket.com/albums/q461/mortenamazon/CIMG0916.jpg

Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Spam prevention:
Please, enter the code that you see below in the input field. This is for blocking bots that try to post this form automatically. If the code is hard to read, then just try to guess it right. If you enter the wrong code, a new image is created and you get another chance to enter it right.
This forum powered by Phorum.