Warning: unserialize(): Error at offset 47 of 51 bytes in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/common.php on line 903 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/common.php:903) in /run/tmp/tpl-classic-header-e7490bc519a592f6d58fed7a77cfa712.php-stage2 on line 5 Vedligeholdelse af veteranbil?
Øvrig Amazon :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazon som ikke passer inn i de andre fora. 
Vedligeholdelse af veteranbil?
Lagt inn av: MortenN (---.abnxx12.adsl-dhcp.tele.dk)
Dato: January 07, 2007 02:33PM

Hej
Jeg har købt mig en Volvo 144 fra 69', desværre har jeg ikke så meget forstand på vedligeholdelse af biler, og da jeg ikke har kunne finde et Volvoforum for 144, så tillader jeg mig at spørger herinde.

Så vidt jeg har hørt så skal en veteranbil smøres diverse steder, men er der nogle der ved hvor? Hvor tit skal olien skiftes? Er der andre ting man skal være opmærksom på med en veteranbil?

Håber der er nogen der kan hjælpe

Mvh
Morten

Re: Vedligeholdelse af veteranbil?
Lagt inn av: Thomas foss (---.bb.online.no)
Dato: January 22, 2007 09:42AM

Oljen skiftes under motoren, Der sitter det et hode 25 hvis eg ikke tar helt feil.. Oljefilter bestiller du bare nytt av så ser du ka som må skiftes.
Noen mener du må bytte olje 2 ganger i året og noen sier 1 gang i året,
Men det er nok alt ettersom hvor mye du kjører..

Så og si alle bevegelige deler har godt for og smøres av og til...

Re: Vedligeholdelse af veteranbil?
Lagt inn av: Kjell Idar Storøy (---.demon.co.uk)
Dato: April 03, 2007 08:42AM

Hei.
Synes du bør skift olje på motoren 2 ganger i året. Selv om oljen ikke blir slitt ved lite bruk, bør den skiftes fordi det kommer kondens i den pga oppvarming/avkjøling.
Husk også å skifte olje på girkassa og i bakakselen. Dette kan gjøres ved et hvilket som helst bilverksted. Dette trenger en ikke gjøre oftere enn 1 gang i året.
Tror ikke det er smørepunkter på bilen, men spør på nærmeste volvo verksted.
Ellers gjelder det med å smøre alle bevegelige deler (unntatt bremseskiver, ha, ha..)
Lykke til med den "nye" bilen

Re: Vedligeholdelse af veteranbil?
Lagt inn av: Lars BD (---.40-0112-74657210.cust.bredbandsbolaget.se)
Dato: April 04, 2007 10:23PM

Om du bara tänkt åka på sommaren ska oljan bytas på hösten direkt efter någon av de sista åkturerna.
Används bilen året runt ska oljan bytas efter vintern för att få bort den bensin som oljan blivit utspädd av genom chokning vid kallstart och om du vill din bil väl även på hösten före vinterkörningen.
Kör man bara 500mil per år räcker ett oljebyte före vintervilan (endast sommarkörning) eller efter vinterkörningen (åretruntkörning).



Ditt navn: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character T defined in its font.