Warning: unserialize(): Error at offset 47 of 51 bytes in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/common.php on line 903 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/common.php:903) in /run/tmp/tpl-classic-header-e7490bc519a592f6d58fed7a77cfa712.php-stage2 on line 5 Nye reservedeler av dårlig kvalitet? Advarsel!!!
Øvrig Amazon :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazon som ikke passer inn i de andre fora. 
Nye reservedeler av dårlig kvalitet? Advarsel!!!
Lagt inn av: Arne T. Grønstad (---.82-134-55.bkkb.no)
Dato: May 26, 2005 12:45AM

De fleste av oss som holder på å restaurere Amazonene våre har behov for å kjøpe en god del nye deler; særlig slitedeler som gummipakninger, vannpumpe, bremsesylindere, osv. Deler som er tilgjengelig hos diverse leverandører kan være (A) Volvo eller OEM "New Old Stock" (NOS), (cool smiley nyprodusert/reprodusert "Original Equipment Manufacturer" (OEM) eller "Original Reproduction" og/eller (C) "Pirat" deler. Problemet er det kan være store variasjoner i kvaliteten (holdbarhet, slitestyrke, passform, osv.) på de reservedeler som tilbys for salg.

(A) Som hovedregel har NOS-deler høyest kvalitet, men er også dyrest. Men her finnes selvfølgelig også unntak, særlig når det gjelder gummi-deler. Gummi er å betrakte som "ferskvare" og kan derfor være ødelagt etter 20-30 års lagring, dog ikke nødvendigvis hvis de har blitt "riktig" lagret.

(cool smiley Men Amazonen har nå blitt så gammel at mange NOS-deler begynner å bli utsolgt. Flere aktører i markedet, særlig i Sverige (særlig GCP, CVI, VP og Motoroldies), har derfor gjennom de senere år startet nyproduksjon/reproduksjon av veldig mange deler. I noen grad driver disse aktørene endog paralell-produksjon av de samme delene (f.eks. gummi-deler og bremse-deler)! Selv om disse aktørene markedsfører slike deler som "Volvo Originaldeler" el.l., så skal en være oppmerksom på at Volvos originale tegninger, spesifikasjoner, former, verktøy, osv. ikke altid blir benyttet ved produksjon av delene, og det kan derfor forekomme avvik i forhold til Volvo NOS-deler. Etter det jeg er blitt fortalt er kvaliteten jevnt over bra på disse delene, dog finnes enkelte unntak, og det kan derfor være nyttig å sjekke hvilken leverandør/produsent enkelte deler kommer fra.

(C) De billigste reservedelene som tilbys til våre Amazoner er som regel såkalte "Pirat-deler" (f.eks. Biltema, Mekonomen, Skandix, Scan-Tech Sweden, Veng, Klokkerholm). Innenfor denne gruppen er kvalitets-forskjellene meget varierende. Generelt sett er jeg f.eks. av den oppfatning Biltemas deler stort sett er å betrakte som "søppel" mens Mekonomens deler stort sett er OK.

Jeg vet det finnes mange Amazon-eiere som har kunnskaper og erfaringer med nye Amazon-deler som ikke oppfyller ønskede kvalitetskrav. Vi som har felles Amazon-interesser bør hjelpe hverandre og lære av hverandres erfaringer også i denne sammenheng. Jeg vil derfor oppfordre DEG til å informere om konkrete deler/leverandører som du har dårlig erfaring med under denne tråden. Mine erfaringer er foreløpig noe beskjedne, men dette er da en begynnelse:

* Unngå deler fra Biltema da mesteparten er av altfor dårlig kvalitet.
* Karosserideler fra Veng og Klokkerholm har ofte dårlig passform og stålkvalitet.
* Gummilisten (Delekatalognr. 671689 (nytt nr. 92510)) til bakre kant av motorrom/panser fra alle andre enn GCP/Volvo har for dårlig passform.


Re: Nye reservedeler av dårlig kvalitet? Advarsel!!!
Lagt inn av: h5506 (---.bb.online.no)
Dato: May 26, 2005 02:50PM

Hvis du kjøper deler fra annerkjente forhandlere får du vel stort sett bra deler (ikke biltema) bilene står jo stort sett i garasjen store deler av året ,så det er vel begrenset slitasje, Kjøptre vannpumpe fra biltema ,den varte 30mil : kjempekvalitet.


Re: Nye reservedeler av dårlig kvalitet? Advarsel!!!
Lagt inn av: Arne T. Grønstad (---.82-134-55.bkkb.no)
Dato: May 26, 2005 03:24PM

Jeg er enig i at dette er hovedregelen Bjarte, men det jeg først og fremst er ute etter i denne tråden er å få frem informasjon om UNNTAKENE FRA HOVEDREGELEN. F.eks. kjenner jeg til et i utgangspunktet seriøst firma (USA) som selger mye bra deler, som selger C-kam til B18/B20 for ca. kr. 250!!! Personlig stiller jeg meg meget tvilende til om den kamakslingen oppfyller tilfredsstillende kvalitetskrav.




Ditt navn: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character P defined in its font.