Warning: unserialize(): Error at offset 47 of 51 bytes in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/common.php on line 903 Warning: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/bbcode/bbcode.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/common.php:903) in /run/tmp/tpl-classic-header-e7490bc519a592f6d58fed7a77cfa712.php-stage2 on line 5 1969 modell 123 GT
Øvrig Amazon :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazon som ikke passer inn i de andre fora. 
1969 modell 123 GT
Lagt inn av: Stein Christian Husby (---.customer.alfanett.no)
Dato: June 18, 2004 11:16PM

Hei !

I forrige uke brakte jeg hjem fra Syd-Tyskland en original 1969 modell 123GT. Bilen kom for få år siden fra Sveits hvor den er solgt ny. Bilen har delvis blitt fuskrestaurert, og den mangler trolig en hel del av det originale 123 GT utstyret.
Bilen har ratt, dashbordpolster, vindusviskere, motor, turteller, liggebeslag og emblemer til 123 GT. Motor og bagageromsbelysning savnes, likeledes speiler og lykter samt den spesielle bryggen på venstre innerskjerm for montering av relèer.
Jeg kan ikke finne spor etter denne bryggen samt motor og bagageromsbelysning. Er det trolig at dette ikke ble levert på 1969 modellen 123 GT? Da jeg aldri har sett eller hørt om liknende bil, er jeg interessert i om noen av brukerne her kjenner til utrustningen på 1969 modellen. Bilen har videre 140 modellens M41J overdrivekasse samt 4:30 utveksling på bakakselen. Alle vanlige GT biler har M41 gearkasse av eldre utførelse samt 4:56 utveksling bak.

Jeg har hørt via bekjente i Sverige at det visstnok kun finnes 4-5 eksemplarer i verden. Er dette en historie som kan dokumenteres? Er det noen som har teknisk dokumentasjon på denne bilen?

Videre har bilen S-kodene 5314, 5575 og 5396 på typeplaten. 5314 står for GT-utførelse, men hva betyr de øvrige?

Da jeg har planer om en restaurering av denne bilen, er jeg meget interessert i mest mulig pålitelig dokumentasjon slik at blien kan bli så original som mulig.


Med vennlig hilsen Stein Christian Husby

Re: 1969 modell 123 GT
Lagt inn av: Carl S (---.cm.chello.no)
Dato: June 20, 2004 10:04AM

Hei Stein C,

Når det gjelder det første spørsmålet ditt vedrørende ekstrautstyr, er det riktig at 123 GT av 1969 og 1970 års modell ikke er like rikelig utstyrt som de foregående modellene (1967 og 1968). Det utstyret du savner på din bil sorterer nok blant det tilbehøret som ikke ble levert da bilen din var ny.

(Det finnes en eldre utgave av den svenske Amazon-klubbens "Amazon-tidningen" som inneholder en opptrykt reklame for 1969 123 GT. Dessverre kan jeg ikke huske hvilken utgivelse.)

Angående antall 123 GT av 1969 og 1970-modellene, kan jeg bare referere til det sveitsiske tidskriftet "Volvo-Fan", trolig fra 1994 - 98. Der fantes det en statistikk fra offisielt hold på området. Etter det jeg kan huske fantes det rundt 80-100 stk av 1969-modellen, og kanskje en del færre av 1970-modellen.

Egne forklaringer til modellkodene på typeplaten finnes i de gamle reservedelskatalogene fra Volvo. Jeg har det meste stuet vekk et eller annet sted i boden, så det er litt tungvint å ta rede på det nå, men nå er du i alle fall tipset hvor du kan finne ytterligere svar på dine spørsmål.

Generelt: Hvis du leser det tyske bladet "Markt" av og til, vil du se annonser for salg av sveitsiske 123 GT av 1969 og 1970-modellene. En 1969 123 GT er jo interessant, men hva med en 1970 123 GT neste gang? Det er nok det ultimate .... De kan nok være litt dyrere enn èn av 1969-årgangen, men den kostnaden blir vel overkommelig tatt i betraktning at du får 133341T på typeplaten å skilte med:-)

mvh Carl S

PS Lykke til med renoveringen.


Re: 1969 modell 123 GT
Lagt inn av: Carl S (---.cm.chello.no)
Dato: June 20, 2004 10:09AM

Beklager .... liten rettelse: siste setningen skal lyde:

"men den kostnaden blir vel overkommelig tatt i betraktning at du får 133351T på typeplaten å skilte med:-)"


mvh Carl S

Re: 1969 modell 123 GT
Lagt inn av: Stein Christian Husby (---.customer.alfanett.no)
Dato: June 20, 2004 07:52PM

Hei og takk for svar !

Nå har det seg slik at jeg jevnlig kjøper og leser "Markt", men jeg har enda ikke sett noen 1970 modell 123 GT. I følge svenske kilder på området kjenner man til kun ett eksemplar, og det er Amazonsamleren Jan Nyrèn sin. Den er imidlertid solgt ny i Sverige og er den andre 70 modellen som er produsert (ch. 340001). Et lite skår i gleden her er at bilen er høyrestyrt av typen 133352T.

Jeg har også sett annonser på 69 GT i Markt, men jeg synes det virker som en trend i Tyskland at man ikke tar bilens typebetegnelse så veldig alvorlig. Mange tyske biler jeg har sett fremstilt som 122S og 123GT viser seg å være vanlige 121 med mye ekstrautstyr. Jeg sjekket imidlertid opp historikken på min bil hos Volvos historiske arkiv (Celero Support) i Gøteborg før jeg la i vei til Tyskland. Denne bilen er registrert hos Volvo som en 133351S. I tillegg har ofte tyske og sveitsiske biler en ekstra typeplate montert på innerskjermen. Det har også denne og der er det instanset 123GT. Om dette er gjort ved ankomst Tyskland eller Sveits, eller er foretatt hos Volvo i Sverige vites ikke.

Om du kunne skaffet meg den oversiktien fra Volvo-Fan eller event. reklamen fra svenske amazonklubben, er jeg meget interessert. Når det gjelder S-koder og Volvos delekataloger, så står noen S-koder der men slett ikke alle. Mine står ikke der!

Med vennlig hilsen Stein Christian Husby

Re: 1969 modell 123 GT
Lagt inn av: Carl S (---.cm.chello.no)
Dato: June 21, 2004 09:45PM

Hei igjen,

De eldste svenske Amazon-bladene, dvs de som er utgitt før 2000, har jeg pakket godt ned i en eske i boden. Derfor er det ikke lett å ta rede på den reklamen. Jeg mener å huske at den var svært lite informativ mht utstyr osv. Det fantes kun ett bilde fotografert nesten rett forfra og svært knapp tekst. Det som jeg stusset litt ved var bilens ekstralys, for jeg tror bare ett av dem var montert.

Det sveitsiske bladet "Volvo-Fan" har jeg aldri abbonnert på. Artikkelen leste jeg hos en bekjent. Imidlertid kan du henvende deg til en av de de sveitiske Volvo-klubbene for å få nærmere hjelp.

Likevel kan jeg gi deg en viss idé hvorvidt påstanden "det visstnok kun finnes 4-5 eksemplarer i verden" er riktig, slik dine svenske kilder oppgir. Jeg fant for moro skyld frem den svenske klubbens medlemsmatrikel fra 2002, og kunne i farten telle tre eiere som hadde listet opp sine Amazoner med typekode 133351S. To av dem var nevnt med reg nr, og derfor var det lett få dem bekreftet via Bilregisteret på internett. Da denne typen offisielt ikke ble omsatt i Sverige, peker de tre forekomstene i medlemsmatrikelen på at det trolig finnes flere av dem enn man skulle tro. Husk at bare fåtall Amazoner er registrert i klubbsammenheng, og at i tillegg kommer selvsagt eksportlandene, herunder eksempelvis Sveits.

Jeg er absolutt enig med deg at fusking med modelkoder er et irriterende fenomen. Jeg visste ikke at dette var utbredt i Tyskland også. Fusk trekker ikke bare ned bilen, men også eieren - og alle fremtidige eiere blir jo mer eller mindre ufrivillig dratt med i denne sammenhengen. Det var svært positivt at du foretok litt detektivatbeid slik at du stolt kan vise frem din GT for dine Amazon-kamerater uten at både du og de får en ekkel bismak.

mvh Carl S
PS: Selvsagt er en 133351S mer attraktiv enn en 133352T! Derimot finnes nok flere ekte 133351T i Tyskland og Sveits, så styr unna England og Sør - Afrika :-)


Re: 1969 modell 123 GT
Lagt inn av: Lars BD (---.40-0112-74657210.cust.bredbandsbolaget.se)
Dato: October 10, 2007 08:13PM




Ditt navn: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character P defined in its font.