Warning: unserialize(): Error at offset 47 of 51 bytes in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/common.php on line 903 Warning: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/bbcode/bbcode.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/common.php:903) in /run/tmp/tpl-classic-header-e7490bc519a592f6d58fed7a77cfa712.php-stage2 on line 5 Import
Øvrig Amazon :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazon som ikke passer inn i de andre fora. 
Import
Lagt inn av: Johnu (---.hfk.vgs.no)
Dato: June 13, 2003 11:20PM

Hei.
Jeg lurer på hva det koster å importere en Volvo Amazon fra Sverige til Norge?

Nvh John Ulvenes

Re: Import
Lagt inn av: svein tore pedersen (---.dialup.online.no)
Dato: June 14, 2003 09:49PM

Jeg importerte en bil i 2001, og reglene da var att jeg måtte betale:

vrakpant, engangsimportavgift utregnet etter motorstørrelse/ytelse/vekt, (lav avgift pga veteran ) og moms på kjøpesummen ( omregnet i NKR ), moms på avgiftene ( såklart ), og moms på den kostnad det blir på å kjøre bilen fra der du har kjøpt den og til grensa. Du må også betale "behandlingsgebyr" for at dem skal skrive ut papirer på tollen ( 290 kr om jeg husker rett )

Du må ha med undertegnet kvittering på kjøpesummen. Når du komer til tollen på grensa, får du dine papirer etter litt frem og tilbake mellom skrankene. ( de krangler ikke med deg, men du må hendvende deg i ett par skranker ) På grense-tollen gir de deg ett kjøre-godkjenningspapir som gir deg lov til å kjøre bilen til ett tollsted nærmest der du bor - på de svenske skiltene. På ditt lokale tollsted, må du fylle de samme papirer ut på nytt - ja du leste riktig - byråkrati. ( disse koster ikke 290 nye kroner )
Så regnes den avgift/toll du skal betale, og du må betale enten cash, på giro eller kort. Du får skrevet ut prøveskilter og du må skru av de svenske skiltene og levere de til tollbetjeningen.
Etterpå skal bilen til biltilsynet for registrering i kjøretøyregisteret som alle andre biler. Hvor lang tid du venter med å registrere bilen er opp til deg.

En kamerat av meg hadde hjulpet noen folk før med å ta inn VW Boble til Norge, og funnet ut at hva som skulle betales i avgifter/toll varierte etter hvor han henvendte seg. En liten ringerunde for å spørre om hvor mye det kunne koste, ga forskjellige svar. F.eks Fredrikstad tollsted var 1000 kr dyrere enn Sarpsborg tollsted, som igjen var ca 1000 kr dyrere enn det ett medlem måtte betale iomkring Bodø. ( jeg spurte ett medlem deromkring engang ) Det spiller ingen rolle hvilken grenseovergang du bruker, bare den er bemannet. Kjør under ingen omstendighet utenom tollen - da tar de fra deg bilen + bot.

I mitt tilfelle hadde vi skrevet kvittering med selger pålydende 7500 Skr. ( vi jukset "litt" ) Jeg måtte betale ca 5400 kr i avgifter/toll/moms i tillegg til de nevnte 290 kronene.
Hvis du vil ha "veterankjennemerke" på bilen din, så anbefaler jeg, at du ut i fra historisk tenking, velge å bruke bilens svenske "veteran-nummer" dersom du vet hva det er. De skiftet til nåværende type skilter omtrent samtidig som Norge gjorde det. De hadde også skilter med èn eller to bokstaver og 5 eller 6 siffre. Sjekk med biltilsynet om nummeret er ledig her i landet.

Lykke til, hilsen svein tore pedersen


Re: Import
Lagt inn av: Gunder Vinje Svendsen (---.80-202-93.nextgentel.com)
Dato: August 21, 2003 01:38PM




Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character T defined in its font.